In een paar jaar tijd bijna helemaal van benzine naar elektrisch |
|
|
|
|
| 174 sec |
Medewerkers groenvoorziening Harderwijk ervaren voordelen van accugereedschap
De vervanging van traditionele, door een benzinemotor aangedreven handgereedschappen door moderne accuvarianten bevalt de groenvoorzieners in Harderwijk uitstekend, zo stellen Jelle van der Meer en Rudie van den Berg van het gemeentelijk Stadsbedrijf tevreden vast.
Jelle van der Meer (links) en Rudie van den Berg van de gemeente Harderwijk zien eigenlijk alleen maar voordelen aan elektrisch werken. |
'Zeker', antwoord Rudie van den Berg, voorman van de groenploeg van het Stadsbedrijf Harderwijk, op de vraag of er weleens weerstand was toen medewerkers moesten overschakelen op accumachines. 'Maar slechts heel even. Een aantal van de groenjongens hier is al wat ouder. Als je twintig jaar of langer benzinemotoren gewend bent en dan ineens met accu's moet gaan werken, is dat even wennen. Maar al heel snel werden ook deze mensen juist erg enthousiast. Zonder de gebruikelijke brandstofmotor en tank blijken machines een stuk lichter en handzamer. Ook vinden ze het prettig dat de machines minder lawaai en trillingen veroorzaken en geen uitlaatgassen produceren.' Het Stadsbedrijf verzorgt in de gemeente Harderwijk diverse taken, waaronder een deel van het groenonderhoud. Jelle van der Meer, die onder meer zorg draagt voor de inkoop, onderstreept ook dat hij niemand heeft horen klagen over de prestaties van de accugereedschappen. 'Tel daarbij op dat ze arbotechnisch beter zijn, minder uitstoot geven en dat de omgeving minder hinder ervaart. Er zijn eigenlijk alleen maar voordelen.'
Accu's
Een lege accu blijkt zo omgewisseld met een volle. Het is volgens Van der Meer en Van den Berg zaak om in beeld te hebben hoeveel reserveaccu's er mee moeten om - eventueel in combinatie met opladen tijdens pauzes - een hele dag vooruit te kunnen. Dan hoeft de gebruiksduur geen beperking te vormen. De productiviteit van mensen kan zelfs toenemen, voegt Van den Berg daaraan toe. 'De machines zijn lichter en mede daardoor wendbaarder. Mensen houden het er fysiek langer mee vol.' Hij noemt als sprekend voorbeeld het verschil met benzinebosmaaiers. 'Die zijn behoorlijk zwaar en het volledige gewicht, inclusief de brandstoftank, hangt aan één kant van het lichaam. De elektrische zijn een stuk lichter en doordat de accu op de rug hangt, is ook de balans beter. Vooral van oudere collega's hoor ik dat ze dit een groot voordeel vinden voor hun fysieke gesteldheid.'
|
'De machines zijn lichter en wendbaarder. Medewerkers houden het daardoor fysiek langer vol'
| |
|
| Bosmaaier |
|
|
Transitie
De transitie kreeg ruim drie jaar geleden vaart, schetst Van der Meer, dankzij een demoset EGO-accugereedschappen. 'Onze dealer, Beelen uit Harderwijk, gaf in samenwerking met EGO-importeur Stierman De Leeuw een demonstratie van EGO-accutuinmachines. Vervolgens konden we deze machines zelf uittesten. Eerder hadden we al wat accuversies van diverse andere merken geprobeerd. Na het uitproberen van de demoset van EGO hebben we de medewerkers gevraagd waarmee ze het liefste werken.' Dat de keus vaak viel op EGO, kwam hem als verantwoordelijke voor de inkoop goed uit. 'EGO heeft een mooi, groot assortiment, dat bovendien gunstig geprijsd is. Daarnaast komt EGO elk jaar met meerdere nieuwe producten op de markt. Niet dat wij die allemaal nodig hebben, maar het is een goed teken dat de productontwikkeling blijft doorgaan.'
Aandeel
In een paar jaar tijd is het gereedschap met brandstofmotor stap voor stap ingeruild voor elektrische varianten. Dat de voorkeur van veel medewerkers uitging naar EGO, heeft volgens de twee gemeentemannen te maken met praktische details, zoals de plaats van de accu, wel of geen snoer en het type handvat. De laatste aankoop, die juist wordt geleverd, is een loopmaaier, bestemd voor een van de twee begraafplaatsen. Het aandeel elektrisch in de totale gereedschapsvloot voor het groenonderhoud blijft toenemen en ligt intussen op circa 80 procent. De nieuwe maaier vormt op de betrokken begraafplaats het einde van de transitie. Op de andere begraafplaats is die overstap al eerder voltooid, weet Van der Meer. 'We zijn op de begraafplaatsen begonnen. Gras- en bosmaaiers, heggenscharen, een multitool: het hele pakket daarvoor hebben we drie tot vier jaar geleden aangeschaft. Juist op de begraafplaatsen vinden we het extra belangrijk om zo min mogelijk lawaai te maken. Het gebruik beviel daar zo goed, dat we besloten er ook in de rest van de groenvoorziening mee aan de slag te gaan.'
|
'We begonnen met elektrisch gereedschap op de begraafplaatsen. Dat beviel zo goed, dat we besloten er ook in de rest van de groenvoorziening mee aan de slag te gaan'
| |
|
| Verwisselbare accu's aan de opladers |
|
|
Afscheid
Alleen nog voor klussen waarbij heel veel vermogen nodig is, houden benzinevarianten soms de voorkeur. Zoals bij het bladblazen in de herfst. 'Als je de hele dag doorgaat, zou je daarvoor erg veel accu's achter de hand moeten hebben. Op de veegmachines gebruiken we wel een kleine accublazer, om bij te blazen.' Ook de boomploeg heeft nog niet helemaal afscheid genomen van benzine. 'Wel zoveel mogelijk, zeker voor het zagen van het dunnere hout', verklaart Van den Berg. Eén keer werden vorig jaar de benzinebosmaaiers nog gretig ingezet, naast de nagelnieuwe elektrische. Dit gebeurde om dikke bramen beter te lijf te kunnen gaan. 'We moesten toen een inhaalslag maken. In het vervolg zullen we het niet meer zover laten komen. Overigens krijg je het werk elektrisch in zulke gevallen meestal ook wel gedaan', weet de voorman, 'alleen zal de batterij veel sneller leeg zijn.' Van der Meer onderstreept dat de productontwikkeling doorgaat en zegt te verwachten dat uiteindelijk alles elektrisch zal worden. 'Ik zie net dat er een nieuwe krachtige bladblazer is. Die wil ik binnenkort weleens uitproberen.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|