Nieuwe Strategische Agenda VHG: groen eerder in de keten erbij betrekken |
|
|
|
|
| 167 sec |
'We horen van leden dat ze begrijpen wat we bedoelen'
Beleidsplannen, strategische speerpunten, visie, het zijn van die termen die geassocieerd worden met de lange termijn, maar ook met vaagheid of zelfs onduidelijkheid. Terwijl iedereen meestal wil weten: wat heb ik hieraan en wat betekent het voor mij in mijn dagelijks werk? Kortgeleden viel bij de leden van Koninklijke VHG een mooi boekje in de brievenbus, de Strategische Agenda 2023-2025. We spraken erover met Marc van Rosmalen, directeur van de VHG.
Marc van Rosmalen, algemeen directeur Koninklijke VHG |
Begin 2022 maakt VHG na een turbulente periode een doorstart met een nieuw bestuur en een nieuwe koers. Van Rosmalen treedt in juni 2022 aan als algemeen directeur. Hij concludeert al snel dat er meer focus nodig is en dat er een meerjarenplan moet komen, met daarin zowel de koers als de bijbehorende activiteiten vastgelegd. 'Dat is belangrijk. Voor onszelf, om de stip aan de horizon vast te houden en focus in ons werk aan te brengen, maar ook voor onze leden. We laten hen zo zien wat we gaan doen en hoe we dat gaan doen.' Groepen leden, bestuursleden, medewerkers van VHG en andere partijen doorlopen gezamenlijk een proces dat uiteindelijk resulteert in vijf speerpunten: de positionering van het belang van groen en VHG; kennisontwikkeling, kennisdeling en dienstverlening; goed geschoolde en voldoende vakmensen; markt en ondernemerschap en tot slot het versterken van de vereniging en het bureau. De eerste vier speerpunten focussen op groenprofessionals en hun bedrijf, het laatste op VHG zelf.
|
'We hebben niet alleen de onderdelen van de speerpunten genoemd, maar ook wat we eronder verstaan en hoe we er invulling aan geven'
| |
|
Wat en hoe per speerpunt
'Vervolgens ga je kijken hoe je invulling kunt geven per speerpunt', vervolgt Van Rosmalen. 'Dat hebben we zo concreet mogelijk geformuleerd en dat vind je dan ook terug in de Strategische Agenda. Per punt vind je de doelstelling met een uitleg eronder en hoe we die gaan realiseren. Om die focus de komende jaren te behouden, vertalen we dit naar project- en jaarplannen. Het strategische plan wordt jaarlijks geëvalueerd en eventueel herijkt. Natuurlijk rapporteren we ook de voortgang van elk punt aan onze leden, via de regiobijeenkomsten, nieuwsbrieven en onze andere kanalen.' Deze aanpak is nieuw. VHG beschreef voorheen een meerjarenkoers op vijf onderdelen. Deze onderdelen werden op hoofdlijnen beschreven, waardoor de thema's vrij algemeen bleven. De nieuwe werkwijze geeft meer houvast aan zowel het bestuur als de leden. 'Daarom hebben we nu niet alleen de onderdelen van de speerpunten genoemd, maar ook wat we eronder verstaan en hoe we hier invulling aan geven. We hebben al veel positieve reacties ontvangen op de nieuwe Strategische Agenda. Mensen noemen het tastbaar en concreet, ze begrijpen precies wat er bedoeld wordt.'
Inspiratie voor eigen bedrijf
In de agenda zijn trends en ontwikkelingen beschreven. Deze zijn zodanig uitgewerkt, dat de groenprofessional ze op zijn eigen bedrijf kan betrekken en zelf ook actie kan ondernemen. Dit wordt vooral helder in strategisch punt 3: goed geschoolde en voldoende vakmensen. Het tekort daaraan wordt in de groensector dagelijks gevoeld. 'Het kan dus ook als inspiratieboekje gebruikt worden voor je eigen bedrijf. Veel van waar je als groenprofessional mee te maken hebt of krijgt, is beschreven. Als VHG moeten we daar iets mee doen, en voor de groenprofessional zelf geldt in veel gevallen hetzelfde. We nodigen hen dan ook uit om mee te doen. Wij werken bijvoorbeeld aan de kwaliteit en de uitbreiding van de Groene Hotspots en maken actief gebruik van subsidieregelingen. Als lid kun je hier, via ons, ook gebruik van maken. Doe dat dan ook.' Na goedkeuring door de ledenraad maakten de medewerkers voor elk omschreven 'wat & hoe' een concreet projectplan voor de komende drie jaar. Elk plan geeft ruimte aan ledenbetrokkenheid. De Strategische Agenda kwam tot stand door zowel kleinere als grote hoveniersbedrijven erbij te betrekken. 'Voor sommige leden voelt een branchevereniging als iets wat ver weg is, afgezien van de regiobijeenkomsten en de concrete tools die op de website staan. Met deze agenda willen we meer uitdragen naar de leden: wie we zijn, wat we doen en wat we voor hen doen. We willen hen daarin meenemen, zodat we echt één club vormen.'
Groen als vertrekpunt
Tot slot de vraag wat een vliegwiel zou kunnen zijn voor de realisatie van al deze speerpunten. 'Groen eerder erbij betrekken in de keten', stelt Van Rosmalen. 'Als groen het uitgangspunt is in de planvorming, heeft dat onnoemelijk veel waarde, die op dit moment nog te weinig wordt gezien. In de film 'Onder het maaiveld' die nu draait, wordt voor een nieuwe wijk aarde afgegraven die rijk is aan bodemleven, worden bomen weggehaald en wordt op een later moment bomengrond gebracht voor een nieuwe boom. Dat is eigenlijk onlogisch. Neem je groen als uitgangspunt, dan blijft de boom staan en blijft het bodemleven daaronder - op zijn minst deels - intact. Als groen uitgangspunt wordt in de planvorming, vraagt dat een andere houding en ander gedrag van architecten, bouwers enzovoort. Dat is lastig, maar we moeten elkaar een beetje helpen om dat te bereiken. Daarin wil Koninklijke VHG een voortrekkersrol vervullen'
| De vijf speerpunten voor 2023-2025 |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|