'We moeten samen met hoveniers oplossingen bedenken voor de klimaattransitie' |
|
|
|
 |
| 111 sec |
GarDsign organiseert kennissessies met hoveniers
Oprichter van GarDsign, Teunis van de Pol, biedt tools en hulpmiddelen voor groenprofessionals, waaronder een gecombineerde online teken- en offertetool en een online kenniscentrum. Gewend om na te denken over zaken waarmee hij de groenprofessional van dienst kan zijn, is hij onlangs gestart met een aantal sessies om, samen met hoveniers, te komen tot praktische oplossingen rondom de klimaattransitie. De markt is immers behoorlijk in beweging. ´Het gevoel in de markt is al anders. Dat de markt gaat veranderen, dat is een feit.´
Teunis van de Pol, oprichter van GarDsign |
Er is momenteel van alles aan de hand in de wereld. Oorlog, grondstoffencrisis, energiecrisis. En dat is geen ver-van-mijn-bed-show, maar iets dat iedereen raakt. Van ondernemers vraagt dit een hoop creativiteit en aanpassingsvermogen. De vraag is hoe je dit als hovenier het hoofd gaat bieden. Door sessies te organiseren met een vijftal experts hoopt Van de Pol problemen boven tafel te krijgen en samen te komen tot oplossingen die niet alleen duurzaam zijn, maar ook een antwoord zijn op de bijkomende problematiek van stijgende prijzen en personeelstekort.
Waterbuffering
De oplossingen zijn in de eerste plaats gericht op de klant. Hoe kan de hovenier samen met de klant komen tot slimme oplossingen die klimaatadaptief zijn? Door deze oplossingen in beeld te brengen, kunnen hoveniers hiermee concreet aan de slag. Aan de hovenier zelf ligt het niet; zij willen echt wat met verandering, meent Van de Pol, maar zij lopen ertegen aan dat het product nog niet betaalbaar is. Als voorbeeld noemt hij de opvang van hemelwater. 'Berging van water is nog onverklaarbaar duur. De oplossingen daarvoor zijn nog zodanig dat de consument niet geïnteresseerd is. Door samen andere oplossingen te bedenken, kun je elkaar helpen. Je zou bijvoorbeeld producten kunnen hergebruiken, zoals putten om hemelwater in op te vangen. Dan heb je meteen circulair gewerkt.'
|
'Klanten vragen hierom maar de markt heeft het antwoord nog niet.'
| |
|
Maar je kunt ook andersom denken. 'Misschien klopt de prijs wel, maar dan moet je uitleggen hoeveel je er als gebruiker mee gaat besparen. Je verbruikt immers geen leidingwater meer. Naar klanten toe moet je die rekensom kunnen maken. Klanten vragen hierom maar wij zien dat de markt het antwoord nog niet heeft.'
Digitale kennis
Van de Pol heeft in die paar sessies al een aantal zinvolle oplossingen voorbij zien komen. Wat wil hij daar verder concreet mee gaan doen? 'Het idee is om op de vragen en ideeën die er ontstaan, gezamenlijk oplossingen te verzinnen en uit te proberen. Dus wat is een alternatieve manier om regenwater op te vangen die kostentechnisch wel past binnen het beschikbare budget? Of hoe kunnen we in een aantal stappen de feitelijke besparing van een investering duidelijk maken aan een klant? Dat kan dan verder gaan dan alleen de 'eigen' portemonnaie. We gaan dit niet op een academische manier doen, maar met de 'poten in de klei'. Dus doen, leren en delen. In onze communicatie zullen we via storytelling onze ervaringen delen. Thema's krijgen een eigen verteller en eigen karakter. Zo is bijvoorbeeld de verteller rondom het thema 'bodem' een regenworm. Gezien het feit dat we binnen GarDsign ondernemers helpen via veelal online tooling, zullen ook onze verhalen op die manier beschikbaar worden gesteld.'
Zover is het nu nog niet. 'Eerst ideeën verzamelen, dan oplossingen bedenken, die in de praktijk toepassen en dan delen met de rest van Nederland.'
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|