Voornamelijk EGO-accuhandgereedschap in werkbussen Luijendijk Hoveniers |
|
|
|
|
| 226 sec |
Betrouwbaarheid blijkt groot
Bij Luijendijk Hoveniers, een gerenommeerde onderneming in de Gelderse Achterhoek, zag men al spoedig de meerwaarde van accuhandgereedschap in. De merken Pellenc en Stihl passeerden de revue, maar de keuze viel op EGO. De prijs-kwaliteitverhouding, de gebleken betrouwbaarheid en de productrange gaven daarbij de doorslag.
Mede-eigenaar Marcel Blom heeft inmiddels 22 werkbussen laten inrichten. |
Robert Wijnhoven en Marcel Blom namen in 2015 het bedrijf van Jaap Luijendijk over. Deze laatste, de oprichter van het hoveniersbedrijf, was ooit hun beider stagegever. Samen met zijn vrouw Anke bouwde hij de onderneming in het Gelderse Warnsveld op in 40 jaar tijd. Het is een no-nonsensebedrijf, dat een begrip werd in de Gelderse Achterhoek. Luijendijk Hoveniers biedt nagenoeg elke denkbare dienst op het gebied van 'groei en bloei'; degelijkheid en betrouwbaarheid vormen de speerpunten. Ze ontwerpen zelf tuinen en werken daarbij geregeld samen met tuinarchitecten. De aanleg van natuurzwembaden en zwemvijvers neemt daarbij ook een belangrijke plaats in. De huidige vestiging, in het buitengebied van het Gelderse Warnsveld, werd betrokken in 2018. De eerdere locatie, een kilometer verderop, was te klein geworden. Op de nieuwe locatie werd een nieuwe loods gebouwd; het dak werd voorzien van 160 zonnecellen.
| Luijendijk Hoveniers, gevestigd in een voormalig coöperatiegebouw |
|
|
Nuchtere mentaliteit
Mede-eigenaar Marcel Blom zegt over hun ambities: 'Of het nu om enkele vierkante meters privétuin gaat of om meerdere hectaren bedrijfsgroen, wij verzorgen de aanleg of het onderhoud met passie en gevoel voor groen. Robert en ik onderhouden zelf de klantcontacten en vormen ook het aanspreekpunt voor offertes. We houden van een persoonlijke aanpak en heldere afspraken. Dagelijks zijn wij samen met totaal 40 vakbekwame en gemotiveerde medewerkers aan de slag om de klussen zorgvuldig te klaren. We pretenderen een platte organisatie te zijn, waarbij we veel verantwoordelijkheden laag in onze organisatie houden. Verder kiezen wij ervoor niet mee te doen aan de prijsopdrijving die gebruikelijk is in deze crisistijd. Eén van onze motto's is namelijk professioneel goed werk leveren tegen een acceptabele prijs, en dat is conform de nuchtere mentaliteit die zo kenmerkend is voor dit deel van ons land.'
| Marcel Blom startte ooit als stagiair bij zijn eigen bedrijf. |
|
|
Een van de eersten
Naast het opwekken van zonne-energie was Luijendijk een early adopter van accuhandgereedschap: 'Volgens mij waren wij in 2010 een van de eersten die Pellenc-machines op accu's aanschaften, naast het Stihl-handgereedschap met verbrandingsmotor dat we hadden voor tuinonderhoud', vertelt Blom. 'Dat laatste is natuurlijk een prima merk, maar de medewerkers staan met zo'n machine wel de hele dag in de uitlaatgassen te werken. Toen het merk EGO in opkomst was, circa zes jaar geleden, duurde de levering van Pellenc-accuhandgereedschap wat langer. Omdat er ook geen Pellenc-dealer in onze omgeving zat, besloten we een aantal setjes accuhandgereedschap van EGO op proef te nemen.'
|
'We maakten deze keuze op basis van de prijs-kwaliteitverhouding'
| |
|
Blom: 'Dit merk had ook al een bredere productenlijn. Ergonomisch gezien ervoeren de medewerkers de accumachines van Pellenc overigens als iets plezieriger, bijvoorbeeld de handgrepen. Op basis van de prijs-kwaliteitverhouding hebben we echter gekozen voor accuhandgereedschap van EGO. Voor de prijs van één Pellenc- of één Stihl-machine kun je namelijk twee tot drie EGO-machines aanschaffen. We werken hier vrij veel met bosmaaiers van dit merk en die zijn zeer robuust. We zien onze accumachines zelden terug in de werkplaats vanwege storingen of defecten. En als zich bij de accu's voortijdig defecten voordoen, is dat niet onze zorg, maar die van de leverancier. Daarover doen ze niet moeilijk.'
De werkbus
Twee van de circa 22 standaard ingerichte werkbussen staan op de vrijdagochtend van deze reportage nog op het bedrijfsterrein. De timmerman in dienst van Luijendijk heeft alle werkbussen betimmerd en van stellingen en schappen voorzien. Blom laat de eenvoudige en praktische inrichting zien. Aan de getimmerde wand in de bus hangt een groot aantal typische handgereedschappen met steel. Voorin hangt een EGO-stokzaag, een van de aanbouwattributen van een EGO-basismachine. Alles is netjes vastgezet. Tegen het achterschot van de cabine heeft de timmerman schuin naar voren hellende plateaus gebouwd. Daarop is plaats voor accuhandgereedschap, zoals een kleine bladblazer, heggenscharen, accu's en een snellader. Ze liggen daar gewoon los, want dankzij de schuinte van het vlak en de opstaande rand blijven ze tijdens een rit netjes op hun plek liggen. 'Al ons handgereedschap voor in de tuin is van Ego en we gaan steeds meer die kant op. Zelfs elektrische loopmaaiers ontbreken niet in de standaard uitrusting van onze werkbussen.'
| Betimmering tussenschot van de cabine |
|
|
| Ruimte voor de accu-aangedreven loopmaaier met grasopvang |
|
|
Via de schuifdeur kom je direct achter de cabine bij de afdeling accu's. Ook een kettingzaag met verbrandingsmotor ligt direct voor het grijpen. En onzichtbaar voor het oog van de camera liggen er aan de zijkant van de manshoge werkbus meer elektrische stokzagen en dito bosmaaiers in het bovenste schap. Hier geen inrichting met fraaie uitschuifbare laden met materieel en reserveonderdelen, maar een praktische standaardinrichting van de bus. Op de laadvloer is plaats voor loopmachines, zoals in dit geval een EGO-cirkelmaaier. Een houten regel zorgt dat de machine tijdens ritten op zijn plaats blijft.
| Een robuuste bosmaaier met ruggedragen accupakket |
|
|
Onderhoud
Wouter is werkplaatsmonteur bij Luijendijk. Hij is stellig: 'Vergeleken met handgereedschap met verbrandingsmotor heb je aan accumachines veel minder onderhoud, maar ik kijk ze elk jaar allemaal na. Áls er onderhoud nodig is, gaat dat meestal om kabelverbindingen waarvan de stekkers geen goed contact meer maken. Bij onderhoud let ik altijd goed op de kabelinvoeren en kijk ik of de contacten zuiver zijn. Een kabel vervangen en wegwerken is een secuur werkje. Je moet hem precies in de krappe behuizing terugplaatsen, zodat hij goed vastzit en niet kan bewegen als gevolg van trillingen. Dit zou namelijk slijtageplekken aan de kabel tot gevolg kunnen hebben. Het prettige van EGO is dat je voor reserveonderdelen zoals een kabel niet de hoofdprijs betaalt. Accu's kunnen door het gebruik oververhit raken. Als dat een EGO-accu betreft, kun je ze ook koelen met het oplaadsysteem. Dat is best wel handig.' Alle accu's en accupacks zijn bij Luijendijk opgeslagen in een 14-voets zeecontainer met een brandmelder, zonder sprinklerinstallatie. Deze container staat op het buitenparkeerterrein voor de werkbussen.
| Het opladen van de accu's gebeurt in een afgesloten container op de parkeerplaats. |
|
|
Ook hier heeft de timmerman schappen aan de wanden gemaakt voor de accu's van EGO en de bijbehorende acculaders. De accu's horen specifiek bij een werkbus en zijn daartoe door de medewerkers zelf gemerkt: 'Ik ben geen schoolmeester en de werkbussen moeten niet als magazijn gaan fungeren. Als de medewerkers een tekort aan accu's melden, bestel ik gewoon extra', zo licht Blom toe. 'In de werkbussen vind je ook snelladers, zodat de medewerkers bij opdrachtgevers hun accu's en accupakketten kunnen opladen. Wij overwegen overigens om een grote "thuisaccu" aan te schaffen, om de overproductie van stroom in op te slaan. Daarmee kunnen we dan 's nachts alle accu's opladen. Het pand, in een groot, verbouwd coöperatiegebouw in het buitengebied, wordt momenteel al elektrisch verwarmd.' Verder verwacht Blom dat er in zijn bedrijf over een jaar of zes niet meer geïnvesteerd wordt in voertuigen en werkmaterieel met dieselmotoren. De eerste elektrische bedrijfsauto heeft inmiddels zijn entree gemaakt.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|