Makita: 'XGT-platform groeit, voorraad op peil' |
|
|
|
Karlijn Klei,
vrijdag 5 augustus 2022 |
|
| 95 sec |
Niet alleen producten, ook service is van cruciaal belang
Omdat het bekende LXT-platform van Makita voor een deel van de groenvoorzieners en hoveniers aan het plafond zat qua vermogen, lanceerde de fabrikant in 2020 het XGT-platform. Het aanbod binnen deze professionele lijn accumachines groeit nog steeds, vertelt Arjen Peeters van Makita. En wie interesse heeft, hoeft niet lang te wachten. 'Ons magazijn in Eindhoven is goed gevuld. Zo kunnen onze dealers altijd snel in de vraag van klanten voorzien.'
'We merkten dat er vooral in de groensector meer nodig is om een hoger vermogen te halen en langer te kunnen werken', vertelt Peeters. 'Om aan die behoefte van de groenvoorziener en hovenier tegemoet te komen, hebben we het nieuwe XGT-platform ontwikkeld.'
Extra energie
Hiervoor ontwikkelde Makita Japan destijds een compleet nieuw accutype, vertelt Peeters. 'Mede dankzij de digitale communicatie tussen de accu, controller, motor en lader, kan de accu razendsnel reageren op de controller c.q. motor. Als de belasting van de machine tijdens de werkzaamheden toeneemt, zorgt dat systeem ervoor dat de machine extra energie krijgt. Zo kan de gebruiker ook bij zwaardere klussen ongestoord doorwerken.' Het gaat hard met het platform; momenteel telt het XGT-platform ruim 150 machines. Daar zullen het komende jaar tot anderhalf jaar volgens Peeters zeker nog 100 à 120 bij komen. 'Het XGT-platform maakt het mogelijk alle brandstofmachines in ons assortiment uiteindelijk een-op-een over te zetten naar een accuvariant. Zo bouwen we aan onze visie: een wereld zonder snoeren en brandstof.'
|
Momenteel telt het XGT-platform ruim 150 machines. Daar zullen het komende jaar tot anderhalf jaar nog 100 à 120 bij komen
| |
|
Service
Naast de ontwikkeling van hoogwaardige (accu)machines schenkt Makita ook veel aandacht aan service. 'We hebben diverse adviseurs in dienst. Die gaan naar gebruikers toe, om hen te adviseren over de geschiktste machines voor bepaalde werkzaamheden en eventueel demo's te verzorgen. Daarnaast hebben we een reparatieafdeling, waar machines in rap tempo gerepareerd worden dan wel een onderhoudsbeurt krijgen, zodat de hovenier er weer snel mee aan het werk kan. Maar liefst 98 procent van de garantiereparaties is binnen 24 uur klaar; de machine is dan weer onderweg naar de dealer of eindgebruiker. Pakweg 96 procent van de normale reparaties is binnen 48 uur klaar.'
Ook de leverbaarheid is een cruciaal onderdeel van goede service, vindt Peeters. Makita heeft de afgelopen jaren dan ook extra ingezet op het op peil houden van de voorraad om een snelle levertijd te garanderen. 'Wij vinden het belangrijk dat onze dealers snel in de vraag van de gebruiker kunnen voorzien. Dat betekent dat wij voorraadhoudend moeten zijn.' En dat lukt; een aantal jaar geleden is de opslagruimte aanzienlijk toegenomen door de forse uitbreiding van het magazijn van Makita in Eindhoven. 'Het magazijn is goed gevuld. We kunnen dus snel leveren, ook in deze tijd met importproblemen. Zo kunnen we de service houden op het niveau dat we willen: voor twaalf uur besteld, de volgende dag geleverd.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|