Meer slagkracht voor hoveniers binnen franchiseconcept Vier Seizoenen Buiten |
|
|
|
|
| 252 sec |
'Beter samenwerken om vak naar hoger niveau te tillen in deze onzekere tijden'
Het franchiseconcept Vier Seizoenen Buiten wil twee vliegen in één klap slaan: een vuist maken in deze tijd met zoveel onzekerheden op het gebied van personeelsbezetting, én het niveau van het hoveniersvak nog verder verhogen.
Maurice Smeets en Marco Kortenray (vlnr) |
Het concept Vier Seizoenen Buiten is ontsproten aan het moederbedrijf in Echt, waarvan Marco Kortenray en Maurice Smeets de eigenaars zijn. Het negenkoppige hoveniersbedrijf is een samenvoeging (in 2015) van de twee afzonderlijke hoveniersbedrijven van Kortenray en Smeets. Naast dit hoveniersbedrijf is ook een Roermonds bedrijf franchisenemer van Vier Seizoenen Buiten; dit wordt geleid door hovenier Boy Koelen. De franchisenemers hebben uiteraard dezelfde uitstraling; ze voeren dezelfde naam, de bussen worden in dezelfde kleuren gespoten en dragen het logo, de offertes hebben een professionele lay-out en sinds kort is ook uniforme bedrijfskleding.
Te weinig aanwas
'Binnen een franchiseformule kunnen bedrijven profiteren van voordelen zoals collectief inkopen, gelijke prijzen, kennisdeling en gebruikmaking van elkaars mensen en machines', legt Kortenray uit. Efficiënt werken is belangrijker dan ooit. Zoals bij alle fysiek zware en ambachtelijke beroepen, die de afgelopen decennia in onze kenniseconomie worden ondergewaardeerd, is er in de hovenierssector een tekort aan handen. De vergrijzing helpt uiteraard ook niet mee.
Kortenray kan erover meepraten: 'Praktisch ingestelde kinderen worden niet meer gewaardeerd om hun vaardigheden, maar moeten mee in de "methodetrein" van de school. Het onderwijssysteem loopt gigantisch achter op de praktijk. Het jarenlang onaantrekkelijk maken van ambachten betaalt zich nu uit in arbeidstekorten. Daardoor kampen alle hoveniers ermee dat hun medewerkers makkelijk ergens anders aan de slag kunnen. Dat gebeurt in de praktijk ook regelmatig. Het levert veel stress op, nog boven op de gangbare ondernemersrisico's. Een van de grootste voordelen van het franchiseconcept is dan ook dat franchisenemers niet elkaars concurrent zijn, maar elkaar juist kunnen helpen, onder meer door personeelsuitwisseling, en daarmee de kwaliteit naar een hoger niveau kunnen tillen. Dat is hard nodig, want het beroep van hovenier is niet beschermd; iedereen kan een hoveniersbedrijf beginnen. Door met zorgvuldig geselecteerde partijen onder één naam te werken, kunnen wij het verschil maken.'
Delen is vermenigvuldigen
De filosofie van Vier Seizoenen Buiten is: delen is vermenigvuldigen. 'Jezelf uitputten, het werk het hoofd bieden door steeds je eigen grenzen te overschrijden, daar geloven we niet in. Wij geloven dat we in de eerste plaats mens zijn, geen robot. Iedereen heeft ook een thuissituatie, soms een gezin. Werken en ondernemen moeten wel leuk blijven. Sommige ondernemers werken vanuit hun innerlijke drive 80 uur per week, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Door het delen van mensen, machines, kennis en contacten kun je als franchisenemer efficiënter werken. Waarom zou je bijvoorbeeld allemaal een minigraver moeten hebben? Als je samenwerkt, kun je delen wat je hebt, uiteraard op basis van een goede planning. Je pakt het werk samen op en staat er niet alleen voor!'
|
'We hoeven niet allemaal een minigraver te hebben; die kunnen we delen'
| |
|
Begeleiding bij bedrijfsvoering
De twee ondernemers achter Vier Seizoenen Buiten beschikken samen over vijftig jaar ervaring. Die zetten ze volop in om de franchisenemers te begeleiden. 'We gaan ervan uit dat de hoveniers hun vak beheersen; we gaan niet uitleggen hoe ze iets in de tuin moeten doen. Onze bijdrage zit vooral in het stroomlijnen van de bedrijfsvoering en werkprocessen', vertelt Kortenray. 'Hiervoor voeren we gesprekken, en franchisenemers kunnen elk moment van de dag bij ons aankloppen met projectvragen. Voor de (na)calculaties werkt Vier Seizoenen Buiten met het softwareprogramma Simpul. Dit is een eenvoudig programma, waar kleine en middelgrote hoveniersbedrijven prima mee uit de voeten kunnen. Alle prijswijzigingen van leveranciers voeren we door. Momenteel delen we die nog met behulp van een exportdocument, maar dit wordt binnenkort geautomatiseerd.'
Goede kostprijsberekening
Kortenray: 'Een goede bedrijfsvoering begint met een goede interne organisatie: inzicht hebben in wat er binnenkomt en wat eruit gaat en in de kostprijs. Je moet weten welk uurtarief nodig is om het bedrijf te kunnen runnen, verzekerd te zijn en pensioen te kunnen opbouwen. We gaan met de franchisenemers om de tafel om hen inzicht te laten krijgen in hun bedrijfssituatie en mogelijke verbeteringen in hun onderneming. Vaak zal het uurtarief omhoog moeten. De kostprijs per uur voor machines moet apart in rekening worden gebracht, want elke machine heeft zijn eigen berekening voor kosten, begeleiding, kilometers en rij-uren. Je bent toch niet voor jezelf onderweg? Laat de tijd niet lopen nadat je met de klant een rondje door de tuin hebt gemaakt. Voordat de schop de grond in gaat, is er al heel wat werk verzet! Bij een advocaat of notaris vinden we dit soort bijkomende kosten acceptabel, maar in de hovenierssector zijn we soms huiverig om alle kosten door te berekenen. Ik denk dat hoveniers soms opkijken tegen klanten omdat die vaak hoogopgeleid zijn.'
|
'Hoveniers kijken soms op tegen klanten die hoogopgeleid zijn'
| |
|
Geen ondermijning door lage tarieven
Maar hoveniers hoeven toch niet continu iets weg te geven? Zulke klanten kunnen de kosten toch prima betalen? Kortenray knikt, maar legt uit dat het minderwaardigheidscomplex van de hovenier diepgeworteld is. 'Zelf zitten we met ons uurtarief van 46,95 euro exclusief btw aan de hoge kant. Er zijn legio hoveniers, met name zzp'ers, die werken voor een tientje minder per uur. Om rond te kunnen komen, maken ze lange werkweken. We zouden elkaar niet meer moeten ondermijnen met deze lage uurtarieven. Bedrijven die zich bij Vier Seizoenen Buiten aansluiten, maken we daarop attent. De samenwerking binnen de franchiseformule Vier Seizoenen Buiten lost dit probleem op.'
Kwaliteit bepalend
Vier Seizoenen Buiten werkt voornamelijk in de bovenkant van het middensegment, met een jaaromzet tussen de acht ton en een miljoen euro. De onderneming is actief in aanleg, onderhoud en renovatie, op het gebied van grondwerk, groen en bestrating, ondergrondse infrastructuurwerken zoals riolen en elektriciteit, zwembaden en -vijvers en de bouw van buitenverblijven. 'De tuin is tegenwoordig allesomvattend. Wij zijn op bijna alle gebieden thuis. En wat we niet in huis hebben, hebben we wel in ons netwerk.'
|
'Je bent toch niet voor jezelf onderweg? Voordat de schop de grond in gaat, is er al heel wat werk verzet'
| |
|
Vier Seizoenen Buiten heeft zelden te maken met klanten die in discussie gaan over een offerte. Onlangs werden er zelfs enkele grote werken uitgevoerd op basis van een regieovereenkomst, wat inhoudt dat er geen vaste aanneemsom is. Vertrouwen in de geleverde kwaliteit speelt daarbij de grootste rol. Maurice Smeets vertelt: 'Waarom kopen sommige mensen een iPhone en geen Nokia? Omdat de ene doelgroep voor kwaliteit gaat en de andere voor de laagste prijs. Onze klanten zien dat wij kwaliteit kunnen leveren door onze kennis en kunde en het materieel dat we in huis hebben.'
| Links Marco Kortenray, rechts Maurice Smeets |
|
|
Toch wil Kortenray benadrukken dat de kwaliteit niet alleen kan worden afgelezen aan de prijs. 'Kwaliteit wordt bepaald door innerlijke motivatie en toewijding', vindt hij. 'Wij willen niet alleen bij de aanleg, maar ook bij onderhoud en renovatie de puntjes op de i zetten. Als wij 1500 schroeven moeten nalopen in een tuingedeelte met vlonders, doen we dat stuk voor stuk, zodat we met zekerheid kunnen zeggen dat het probleem is opgelost. Dit valt onder de garantie, maar wij zien zo'n moment ook als een kans om er te stáán en te laten zien waar wij voor staan. We zetten de planten in een goede groeiplaats en leveren bestratingswerk van topkwaliteit, zodat het er voor tientallen jaren goed bij ligt. Wat we doen, doen we goed. We werken geordend en netjes en onze uitstraling is verzorgd. De klanten snappen dat er aan kwaliteit een bepaald uurtarief gekoppeld is en kiezen ervoor om ontzorgd te worden. Ze willen niet dat ze een paar weken na oplevering moeten bellen omdat er achteraf iets niet goed blijkt te zijn.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|