Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Er is weer behoefte aan contact na werktijd'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, zaterdag 11 juni 2022
268 sec


Van der Tol biedt fijne werkplek door te investeren in sociale ontmoetingen

Groenaannemer Van der Tol is zuinig op zijn personeel. Omdat het bedrijf ook wil verjongen, doet het er alles aan om jonge mensen te boeien en te binden. Dat gebeurt onder meer door letterlijk naar het personeel te luisteren en hen waar mogelijk te faciliteren bij wat ze nodig hebben. Dat kan gereedschap zijn, maar ook een investering in gezondheid en welzijn. 'De mensen zijn ons kapitaal. Van der Tol drukt zijn waardering daarvoor graag uit. Niet alleen in geld, maar ook in kleine dingen', aldus hr-/kam-manager Myra Waegemakers.


Het is een lastige tijd om te werven. Bedrijven spannen zich meer dan ooit in om mensen vast te houden. Ook Van der Tol luistert nog beter naar de medewerkers dan voorheen. Het groenaannemersbedrijf houdt jaarlijkse functioneringsgesprekken met alle 150 medewerkers. Daarin wordt gevraagd of ze plezier hebben in het werk, welke aandachtspunten er zijn en of ze vinden dat Van der Tol hen goed ondersteunt en faciliteert. Met nieuwe medewerkers wordt na vier en na acht maanden een evaluatiegesprek gehouden over dezelfde vragen, maar ook om na te gaan of hun verwachtingen zijn uitgekomen.
Naar aanleiding van de recentste evaluatiegesprekken concludeerde Waegemakers dat nieuwe medewerkers het sociale aspect sterk waarderen. 'Vooral de jongere generatie vindt het fijn om de week af te sluiten met een drankje en een babbeltje. Van der Tol heeft besloten om dat te faciliteren, nog meer dan we al deden, door de hele organisatie heen.'


Borrel

Dat is een uitdaging, want de hoveniers zijn werkzaam in Noord-Holland, Zuid-Holland en Midden-Nederland. De kantoren van Van der Tol zijn gevestigd in Amsterdam en Berkel en Rodenrijs. 'Op kantoor is dat vrij eenvoudig te organiseren door een koelkast te plaatsen, sta- en zitgelegenheid op te leuken en aan het einde van de week te zorgen voor een drankje en een knabbeltje. Ook wordt overwogen een vergoeding te geven aan buitendienstmedewerkers die samen naar het café willen voor een drankje. Dan wordt er uiteraard gekeken of het geld daaraan is besteed. Dit hoeft niet elke week te zijn; het kan ook één keer per maand. Voor deze medewerkers is een vergoeding handig; Van der Tol wekt voornamelijk in de stad.'
In het verleden werden al eens zulke vergoedingen verstrekt, maar dat verwaterde. 'In die tijd werd het privéleven belangrijker gevonden door de medewerkers. Ze hadden het druk en gingen na werktijd zo snel mogelijk naar huis', aldus Waegemakers. Nu is er dus een generatie die wél behoefte heeft aan een praatje na het werk. Over het werk, maar ook over koetjes en kalfjes, onder het genot van fris of een biertje. Met dat doel in ons achterhoofd gaan we het bij Van der Tol op kantoor gezellig maken. Er is al een pingpongtafel aangeschaft en er komt een tafelvoetbalspel.'


'Vasthouden is even belangrijk geworden als werven'

Gezelligheid na corona

Waegemakers denkt hardop: 'Wellicht is deze verandering veroorzaakt door corona. Daarvóór was er een overkill aan sociale contacten, maar tijdens de coronacrisis hadden we zo weinig contacten dat socializen juist weer gewaardeerd wordt. De medewerkers zoeken gezelligheid. Ze vinden het leuk om ontspannen na te praten met de mensen met wie ze zoveel tijd doorbrengen, ook afdelingsoverschrijdend.'


Project Vertical

Flexibel

Van der Tol wil jonge mensen aannemen. Het is dus duidelijk dat de organisatie moet inspelen op de manier waarop jongeren tegen hun werk aankijken. 'We zien het als een borreluurtje, niet als een drankfestijn. Het borrelhapje is eenvoudig; we schakelen geen cateringbedrijf in. Ook omdat we nooit precies weten wanneer de medewerkers willen borrelen. We faciliteren flexibel', zo verklaart Waegemakers. 'Onze buitenploegen kunnen daarvoor ook naar onze kantoorvestigingen komen. Ze kunnen kiezen: de stad in of naar kantoor komen.'


Natasja Dommisse

Begeleiding en doorgroeimogelijkheden

Natasja Dommisse (54) startte anderhalf jaar geleden als hovenier bij Van der Tol. Zij heeft kunstgeschiedenis gestudeerd, maar liet zich een paar jaar geleden tijdens een verkort traject omscholen tot hovenier.
'Ik was als kind al verzot op groen, maar dat was tot nu toe alleen hobby. Het vak is zo leuk als je het zelf doet. Toen ik bij Van der Tol kwam werken, werd ik hartelijk ontvangen en goed begeleid door de voorman van het team. Daardoor kreeg ik al snel plezier in het werk. Natuurlijk kun je als vrouw fysiek niet in alle opzichten mee met de mannen, maar dat heeft zich inmiddels prima uitgebalanceerd. Ik doe alles waartoe ik in staat ben en als het te zwaar wordt, vraag ik gewoon even hulp. Het voor je zien van een ontwerp, strakke planning en organisatie zijn dingen waarbij het meer aankomt op het intellect. Dat gaat me mede door mijn achtergrond goed af. Ik word dan ook steeds vaker gevraagd om me met dat soort zaken bezig te houden.' Dommisse is nu met een team van gemiddeld zes collega's aan het werk bij project Vertical, een groene woontoren van twintig verdiepingen in Amsterdam. Elke verdieping heeft terrassen met cortenstalen schermen en een bak met een krattensysteem om tijdens piekbuien hemelwater op te vangen. De bakken worden gevuld met EPS, substraat en vervolgens met vaste planten en klimmers. Dommisse is gevraagd om het voortouw te nemen, ook al is ze nog geen voorvrouw. En dat is een uitdaging, want het is een drukte van jewelste op de bouwplaats. Van der Tol kan er geen materialen of machines stallen; alles moet met twee bouwliftjes naar boven. 'Mocht ik ooit gevraagd worden om voorvrouw te worden, dan moet ik daar even over nadenken. Ik vind zelf dat ik nog wat te weinig vlieguren heb gemaakt', zegt ze. Wel beaamt ze onmiddellijk dat Van der Tol veel kansen biedt. 'Zodra ze bij het bedrijf zien dat je iets kunt en wilt, word je benaderd met de vraag of je meer wilt.'
Naast Dommisse werken er nog drie vrouwen als hovenier bij Van der Tol. Een daarvan is voorvrouw. 'Hovenierswerk is prima te doen voor vrouwen! Het bedrijf staat volop open voor meiden en vrouwen die willen solliciteren. Natuurlijk werken er meer mannen dan vrouwen, maar dat vind ik wel gezellig. Ik denk dat je als zij-instromer heel waardevol bent voor de groenbranche. Zij-instromers zoals ik kiezen er heel bewust voor om zich om te scholen. Ze zijn dolblij en voelen zich vereerd als ze dan ook nog een baan krijgen in het groen. Je moet van aanpakken weten en er zelf wat leuks van maken, maar Van der Tol doet er ook alles aan om te zorgen dat je als medewerker je draai vindt en houdt.'

Mond-tot-mondreclame

Goed werkgeverschap gaat dan ook verder dan een passend loon en goede arbeidsvoorwaarden, zo blijkt uit de gesprekken. 'Het gaat er voor medewerkers om dat ze zich serieus genomen voelen. Dat doen we door aandachtig naar ze te luisteren. We kunnen wel lukraak een beloning geven, maar die past niet altijd bij een medewerker. We horen liever wat de behoeften zijn. Het lukt niet altijd om te voldoen aan alle behoeften van de medewerkers, maar vooropstaat dat ze voelen dat we hen gelukkig willen maken op het werk. Tevreden medewerkers zijn de beste ambassadeurs', zegt Waegemakers. 'Als ze blij zijn met hun werk en de secundaire arbeidsvoorwaarden, zeggen ze dat voort. Dat is positieve exposure voor Van der Tol als werkgever, en het kan leiden tot de werving van nieuwe medewerkers.'


Snel oppakken

Van der Tol gaat het plan snel op poten zetten. 'Dit is een generatie die met de smartphone in de hand geboren is; alles gaat snel bij hen. Als je een medewerker iets hoort zeggen en dat snel daarna ook van een andere medewerker hoort, moet je daar als organisatie tegenwoordig snel op inspringen. Dat doe je niet omdat het moet, maar om er als werkgever van te leren.'


'We willen als werkgever blijven leren'

Waardering als basis

Het blijft een kwestie van geven en nemen, want er moeten wel prestaties geleverd worden. Van der Tol ziet het luisteren naar medewerkers niet als een beloning, maar als waardering. 'Omdat wij laten blijken dat we ons team waarderen, vinden ze het leuk om voor ons te werken. Zo ontstaat de motivatie om hard te werken en wordt de organisatie een goed geoliede machine.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER