| |||||||||||||
Werk maken van je vakmanschap Eerder een last dan een lust - zo kijken hoveniers met slechts enkele medewerkers vaak aan tegen een aantal facetten die nauw verbonden zijn met het ondernemerschap. Helaas horen ze erbij. Steeds exclusiever wordende tuinen gaan gepaard met hoogopgeleide mondige opdrachtgevers. De 'franchise-hoveniersonderneming' Vier Seizoenen Buiten kan een en ander in het gareel houden voor ambitieuze ondernemers in dit vak.
In de voorgaande editie van De Hovenier beschreven we de activiteiten van Marco Kortenray en Maurice Smeets. Met hun baanbrekende franchiseconcept Vier Seizoenen Buiten, dat zich uitsluitend op hoveniers richt, slaan zij een volledig nieuwe weg in. Mede vanwege vragen naar aanleiding van dit artikel voerden we een uitgebreid vraaggesprek met Marco en Maurice. V. Welk type hovenier past het best bij jullie H-concept Vier Seizoenen Buiten? A. Gedreven, zelf meewerkende vakmensen met drie tot vier medewerkers zijn in beginsel welkom bij ons. V. In hoeverre moet ik als franchise-ondernemer anders gaan werken? A. Het anders werken volgt vanzelf uit de aanpassingen die wij, samen met de ondernemer, maken in de structuur van het bedrijf. Door te zorgen voor een duidelijke structuur in het hele bedrijf, zal bijvoorbeeld de uitvoering van de projecten ook soepel verlopen. V. Wat betekent dit voor de uitstraling? A. Deelname geeft je hoveniersbedrijf een professionele uitstraling, zichtbaarheid door strategische marketing en naamsbekendheid. Daarbij lift je mee op de gevestigde naam Vier Seizoenen Buiten. Die naam staat voor een formule die herkenbaar is voor klanten. Door de uniforme uitstraling en een gemeenschappelijke naam als handelsnaam en merk worden klanten gestimuleerd tot het afnemen van diensten en/of producten. V. Wat betekent dit voor mijn huisstijl? A. Dat wordt die van Vier Seizoenen Buiten. Wij gaan voor een uniforme uitstraling, wat een scherpere profilering mogelijk maakt. De huisstijl is professioneel en compleet verzorgd; denk hierbij aan logo's, kleding, belettering, briefpapier, folders etc.
A. Dat klopt. We ontzorgen je op het gebied van sociale media en magazines. We regelen de promotie voor je op professionele wijze. Hiervoor investeren de franchisenemers in een verplichte marketingfee. In de praktijk komt onze doelgroep er maar zelden aan toe om dit soort activiteiten professioneel aan te pakken. V. Er zijn ook centrale inkopen, las ik. Waar moet ik dan aan denken? A. Het gaat om centrale inkopen van materialen en materieel. Maar ook om bijvoorbeeld verzekeringen en marketing. Denk ook aan grote collectieve mogelijkheden met alle franchisenemers. Doordat zich veel franchisenemers aansluiten, creëren wij een volumevoordeel. Onze franchisenemers kunnen hun voordeel doen met centrale, dus gunstiger afspraken met bijvoorbeeld leveranciers, de accountant en het reclamebureau. V. Wat betekent het franchiseconcept voor mijn financiële administratie? A. Je kunt je eigen accountant houden, maar je boekhouding wordt volgens een vast rekeningschema ingericht. Dit doen we om een vergelijkbare financiële structuur te maken voor alle franchisenemers. Denk ook aan andere onderdelen van de bedrijfsvoering, iets wat de gemiddelde hovenier ook als een lastige opgave ervaart. Vier Seizoenen Buiten zet hier de lijnen uit voor de personeelsadministratie, personele zaken, ziektebegeleiding, UWV en ontslagen. Samen met de franchisenemer brengen we deze materie gestructureerd op orde. V. Hoe vertaalt zich dit naar klanten en (dubieuze) debiteuren? A. Het aantal klanten zal onherroepelijk stijgen. De lay-out van je factuur gaat veranderen en ook je prijsstelling. Het wordt allemaal duidelijker en overzichtelijker. Het aantal dubieuze debiteuren zal echter dalen. Dat komt door de structuur die we invoeren. De dubieuze debiteuren die er zijn, worden sneller benaderd! Ook een structuur voor incasso is namelijk een onderdeel van ons franchiseconcept. V. Is er aandacht voor bedrijfseconomische begeleiding? A. Ja. We sturen aan op een sterke en snellere groei van je bedrijf. We maken inzichtelijk wat haalbaar is voor iedere franchisenemer. Dat gebeurt onder meer door onderlinge vergelijkingen, met een mooi woord 'benchmarken', en gestructureerd onderling overleg om samen het beste resultaat te halen. V. Wat is jullie visie op samenwerkende hoveniers met een kleine personele bezetting? A. Om bij groei slagvaardig in de markt te kunnen concurreren, is centrale leiding binnen zo'n samenwerkingsverband nodig. Gedreven franchisenemers vragen doorgaans minder aandacht van het management dan filiaalleiders. Een franchiseformule resulteert direct in lagere overheadkosten: minder rayonleiders, een kleinere (of geen) personeelsafdeling enzovoort. V. Jullie garanderen dat er onder de streep financieel meer overblijft? A. Dat is exact de bedoeling van ons concept en het ondernemerschap. Efficiëntieverhoging, structuurverbetering en organisatie zorgen hiervoor. Je gaat je voortaan namelijk bezighouden met kostenposten waarvoor je eerst geen tijd had, zoals beter en scherper centraal inkopen, kosten verlagen door samenwerking binnen de franchise en beter declarabel werken door planning. Dit wil niet zeggen dat er uitsluitend financieel meer overblijft. De factor tijd speelt ook mee. Er blijft ook meer tijd over wanneer je vanuit een vaste structuur werkt; als ondernemer hoeft je niet meer overal achteraan te hollen. Anders dan zijn niet-samenwerkende collega of concurrent kan een franchisenemer zich meer toeleggen op de commerciële kant van de onderneming. Denk daarbij aan de verkoop van producten en/of diensten, aftersalesservice en presentatie. Dit komt dikwijls tot uitdrukking in een hogere omzet dankzij de professionele aanpak en lagere kosten door schaalvoordelen als gevolg van de samenwerking. De winst blijft bovendien bij de zelfstandige ondernemer/franchisenemer. V. Hoe zit het met kennisbevordering en coaching? A. De franchisenemer krijgt toegang tot veel knowhow van de franchisegever en ook permanente begeleiding. Opleiding en coaching zijn namelijk belangrijke aspecten binnen de Vier Seizoenen Buiten-franchise. We begeleiden de aangesloten ondernemers bij het bepalen op welk gebied bijscholing nodig is en op welke wijze. Hierbij kun je denken aan opleidingen, cursussen, workshops en dergelijke, zowel in groepsverband, samen met andere Vier Seizoenen Buiten-franchisenemers, als individueel. We hebben partijen waarmee we samenwerken. Iedere franchisenemer moet hieraan meedoen; opleiden is een must! V. Jullie hebben een franchisehandboek ontwikkeld? A. Ja. Dat komt alleen op tafel bij gesprekken met hoveniers die serieus in ons concept geïnteresseerd zijn. In twee jaar tijd hebben we een professioneel franchisehandboek samengesteld waarin de franchiseformule staat beschreven. Bij groei van het aantal franchisenemers komt er structureel overleg; de aangesloten bedrijven gaan onderling overleggen en kennis delen, waardoor we de hele organisatie naar een hoger plan kunnen tillen. De franchiseorganisatie zal hierbij het voortouw nemen en ontwikkelingen onder de aandacht brengen en bewustwording creëren bij de aangesloten bedrijven.
A. Dat doen wij graag, en wel puntsgewijs: - De zelfstandigheid van de betrokken ondernemers blijft bestaan. - Zowel wij als franchisegever als onze franchisenemers zijn zelfstandig ondernemer. De wederzijdse belangen worden vooraf in een franchisecontract vastgelegd. De dagelijkse gang van zaken is vastgelegd in het franchisehandboek. Door de taakverdeling kunnen we ons beiden richten op waar we goed in zijn. De franchisegever richt zich op het optimaliseren en doorontwikkelen van het concept in de breedste zin. Vervolgens kan de franchisenemer met dit concept lokaal het verschil maken, omdat hij op lokale wensen kan inspelen. Zo kunnen beide partijen een zo hoog mogelijk rendement halen met hun bedrijf. - Er is een uniforme uitstraling, dus scherpere profilering. De herkenbare uitstraling is voor klanten en opdrachtgevers het belangrijkste formulekenmerk van onze keten van bedrijven. De franchisegever is verantwoordelijk voor de uitstraling, dus voor alles waarmee de organisatie zich in de markt wil onderscheiden. - Er is sprake van een hogere omzet en lagere kosten; er wordt gestuurd op verkoop en inkoop. - Door de professionelere benadering van de markt haalt de franchisenemer veelal een hogere omzet dan een apart opererende ondernemer. Onze franchisenemer kan immers profiteren van de professionele marketing en alle ervaringen binnen het samenwerkingsverband. Grootschaligheid geeft kostenvoordelen. Door het grote inkoopvolume kunnen vaak gunstige condities worden bedongen. V. En wat zien jullie als allergrootste voordeel van franchisende hoveniers? A. Hoveniers zijn bevlogen ondernemers in het groen; hun passie ligt in het werken in het groen. Helaas komen er bij het runnen van een onderneming ook veel andere taken kijken, zoals administratie, planning en noem maar op. Als een ondernemer zich aansluit bij Vier Seizoenen Buiten Franchise, gaan wij er samen voor zorgen dat die zich vooral kan bezighouden met wat hij het liefst doet: buiten werken in het groen, waar zijn passie ligt.
Tot slot'Werken volgens een structuur, compleet met beslisbomen, heeft bij ons eigen bedrijf mede bijgedragen tot het succes', vertelt Maurice Smeets. 'Wij zien structuur in het bedrijf als essentieel voor een onderneming; zaken aan het toeval overlaten kan je duur komen te staan. Ook communicatievaardigheden blijken van groot belang, zeker met de mondige en hoogopgeleide opdrachtgevers waarmee hoveniers en hun medewerkers steeds vaker in contact komen. Ook op dit gebied gaat Vier Seizoenen Buiten de aangesloten hoveniers trainen.'
Tip de redactie |
|