Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'De messen maaien buiten de wielbasis, de kantjes worden mooi meegepakt'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, dinsdag 12 april 2022
183 sec


Robomow breidt RK-serie uit met modellen voor grote oppervlakken

Robomow heeft de RK-serie uitgebreid met twee nieuwe modellen: de RK3000 Pro en RK4000 Pro. Ze zijn beide uitgevoerd met twee maaimessen en geschikt voor gazons groter dan 2000 m2: de RK3000 Pro tot 3000 m2, de RK4000 Pro tot 4000 m2. Het maaidek is verdubbeld tot 42 cm.


In zijn 27-jarige bestaan heeft Robomow al een turbulente geschiedenis gehad. Het merk van Stanley Black & Decker, in 1995 opgericht door Even Yehuda in Israël, werd snel een van de leidende merken in het geautomatiseerde grasmaaiersegment. Dat is het nog steeds. MTD Products, moederbedrijf van onder meer Wolf-Garten en Cub Cadet, nam Robomow in 2017 over. In 2021 nam Stanley Black & Decker op zijn beurt MTD Products over. Maar alle lezers weten bij het horen van de naam Robomow onmiddellijk om welk product het gaat.

Nieuwe seriemodellen

In de tussentijd timmert Robomow onverminderd aan de weg met de nieuwe RK-seriemodellen RK3000 Pro (die tot 90 minuten maait) en RK4000 Pro (die tot 120 minuten maait). De maaibreedte is verdubbeld ten opzichte van oudere modellen uit de RK-serie, naar 42 cm (Dual Deck). Dat zijn twee maaischijven naast elkaar met in totaal acht verschoven messen.
De 360-gradensensor zorgt ervoor dat de robotmaaiers obstakels in alle richtingen detecteren en ontwijken. Ze worden allebei aangedreven door een 7,65Ah- of 10,2Ah-lithiumionbatterij.
Dankzij de borstelloze motor produceren ze weinig geluid, minder dan 64 dB. Op beide robotmaaiers zit een vierjarige garantie.


'Door de foutcodes hoeven we de machine niet meer helemaal uit te lezen'

Scherp langs de randjes

Nico Hendriksen van NH Tuin- en Parkmachines in Veenendaal is sinds tien jaar dealer van onder meer het consumentenmerk Robomow. Naar zijn zeggen gaan de Robomows als zoete broodjes over de toonbank, vooral naar particulieren.
'De verbetering aan deze nieuwe modellen is dat de wielen aan de binnenkant van de machine zitten', verklaart Hendriksen. 'De messen maaien buiten de wielbasis, zodat de robotmaaier de kantjes mooi meepakt. Langs een muur blijft bijna geen gras meer staan. Bij de meeste robotmaaiers zit het mes in het midden, met 3 tot 4 cm tussen het mes en de wielen. Dan blijft er altijd veel gras staan, hoe nauwkeurig de robotmaaier ook langs de randen rijdt. Deze vernieuwing noemen ze bij Robomow Edge Mode.'



Andere verbeteringen

'De accu's zijn verbeterd, zodat de garantie op de accu's verlengd kon worden - bij normaal gebruik, natuurlijk. Dat betekent dat de gebruiker het Robomow-model afstemt op de oppervlakte van het gazon. Als er een te kleine maaier op een gazon wordt gezet, moet die alle dagen maaien om een vlak gazon te krijgen, het resultaat van mulchmaaien. Dat vraagt veel te veel van een kleine accu.'
Ook het bedieningsgemak van de app is verbeterd; zo worden de foutcodes nu eenvoudig weergegeven. 'Daardoor kunnen wij als dealer op afstand makkelijk zien waar zich een storing bevindt', vertelt Hendriksen. 'Er wordt ook een foutmelding gegeven wanneer de Robomow over een rand naar beneden valt of wanneer de perimeterdraad niet goed ligt. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat er een mol in de buurt heeft gegraven of doordat kinderen de perimeterdraad hebben verplaatst tijdens hun spel.'
De gebruikers kunnen die foutcodes ook zelf eenvoudig uitlezen. Als ze het klepje op de Robomow openen, zien ze een groot lcd-touchscreen waarop de foutcode staat. 'De gebruiker belt de foutcode door en meestal komen we de machine dan even ophalen. Vaak is de Robomow een dag later weer klaar; door de foutcodes hoeven we de machine niet helemaal uit te lezen. De meeste fouten kunnen eenvoudig worden opgelost via bluetooth.'
Tot slot heeft de Pro-serie een gsm-functie. De gebruiker krijgt een melding op de telefoon als de Robomow start met maaien of buiten de belijning staat.


'De accu's zijn verbeterd, zodat de garantie verlengd kon worden'

Installeren perimeterdraad

De dealer verzorgt de aanleg van de perimeterdraad. Hendriksen: 'Dat moet goed gebeuren. Gebruikers die online een Robomow hebben gekocht, doen het soms zelf. Maar als de maaier niet werkt doordat die perimeterdraad verkeerd is aangelegd, is het een hele toer om hulp te vinden.'


De RK-4000-Pro

Onderhoud

Het schoonmaken van zowel het maaidek als de wielen gaat automatisch en eenmaal per jaar gaat de Robomow naar de dealer voor zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt. Maar gebruikers moeten wel iets doen om hun Robomow lang mee te laten gaan, waarschuwt Hendriksen. 'Elke week even omdraaien en met een bezem met kokoshaar de onderkant schoonvegen. Als er veel bomen bij het gazon staan waar takjes af vallen, raken de mesjes natuurlijk wat sneller beschadigd. Als de Robomow niet goed wordt schoongemaakt, komt er gras tussen de messen. Hij raakt daardoor in onbalans en gaat meer stroom verbruiken', zegt Hendriksen. Door de trillingen kan het lagertje van het draaiende motortje stukgaan. 'Op tijd even schoonmaken dus, kleine moeite', concludeert Hendriksen.


Hij vat samen: 'Over het algemeen geldt: eenmaal in de twee maanden de messen vervangen. Dat is binnen een paar minuten gebeurd: een boutje losdraaien en je vervangt in één keer de hele messenset. Er hoeven geen losse mesjes bevestigd te worden. Aan particulieren lever ik een extra set mesjes mee, zodat ik er niet voor op en neer hoef. Als gebruikers het klein onderhoud goed uitvoeren, gaat de robotmaaier heel lang mee.'

Helemaal af

De hele ontwikkeling van robotmaaien is sowieso snel gegaan, vindt Hendriksen. 'Vroeger moest je een robotmaaier nog programmeren, net zoals je computer. Tegenwoordig koop je er een, druk je op een knop en hij werkt. De Robomow is gewoon af. Voor een dealer is het geweldig om zo'n mooi product te verkopen.'


LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER