'Bedrijven die zichzelf een mooie toekomst gunnen, moeten zeker aankloppen' |
|
|
|
|
| 214 sec |
Visio Vireo Tuinen zet in op samenwerking en verbinden
Samenwerken is nog altijd eerder uitzondering dan regel in de hovenierssector. Zo niet bij Dutch Quality Gardens Visio Vireo Tuinen. Mede-eigenaren Arno Ooms en John Bijlsma zijn met hun bedrijf aangesloten bij de VHG, Appeltern tuinexperts en de coöperatie Dutch Quality Gardens (DQG). Zeker de DQG is een hechte club van ambitieuze hoveniersbedrijven die gaan voor samenwerking en kennisdeling. Bijlsma: 'Ik vind samenwerken prettig. Ik zeg altijd: als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen.'
|
De rubriek Hovenier in het Vizier gaat dit keer op bezoek in West-Brabant. Het eerste adres op de agenda is Dutch Quality Gardens Visio Vireo Tuinen, een hoveniersbedrijf in Steenbergen, dat met twaalf man als fijnhovenier werkt op de particuliere markt. Mede-eigenaar John Bijlsma richtte het bedrijf zo'n twintig jaar geleden op, maar was al zijn hele leven met tuinen bezig. Bijlsma: 'Na het afronden van de basisschool werd ik als zoon van een timmerman voor de lts getipt. Maar toen wist ik al: nee, ik wil naar de tuinbouwschool.' En zo geschiedde. Bijlsma doorliep met succes de lagere, middelbare en hogere tuinbouwschool. Het leren ging hem makkelijk af. Met als specialisatie inrichting en beheer groene ruimte én het diploma van de agrarische lerarenopleiding ging Bijlsma uiteindelijk de arbeidsmarkt op: overdag in de klas als leraar, 's avonds actief als tuinontwerper. Totdat zijn vrouw zei: 'Volgens mij zijn wij getrouwd. Het zou leuk zijn als je soms thuis bent.' Er moest een keuze worden gemaakt: het leraarschap of het ondernemerschap. Het werd het laatste.
Mede-eigenaar
Tien jaar geleden kwam Arno Ooms in beeld. Ooms: 'Ik begon hier als hovenier en ben stap voor stap hogerop geklommen. Ik trok verantwoordelijkheden naar me toe.' Dat leidde ertoe dat Ooms sinds dit jaar officieel mede-eigenaar is. 'Ik wilde altijd al ondernemen, maar het liefst in een bestaand bedrijf, niet iets van de grond af opbouwen.' Bijlsma: 'Ik vind het ontzettend fijn dat Arno naast mij staat. Dan sta je er niet alleen voor.' Samenwerking zocht Bijlsma al eerder in verbanden met andere ondernemers, maar binnen het bedrijf miste hij dat nog. Ooms: 'In die tien jaar dat we samenwerken, hebben we heel wat meegemaakt. Mooie momenten, maar ook dieptepunten. Juist daardoor weten we wat we aan elkaar hebben. Van positieve dingen leer je toch minder dan van negatieve.' Bijlsma: 'We vullen elkaar goed aan. Arno heeft wat minder zitvlees, dus ik doe het meeste kantoorwerk en klantencontact.' Ooms: 'En ik stuur de jongens op de vloer aan en de projecten.'
|
'Wij zijn eigenlijk wel een bijzonder bedrijf'
| |
|
Zelfstandig bedrijf
Een kantoor aan huis is niet ongewoon in de hovenierssector, maar met twaalf fte's wordt het al iets ongebruikelijker. Bijlsma: 'Wij zijn eigenlijk wel een bijzonder bedrijf. Met nog steeds een kantoor aan huis en een loods verderop in het dorp zien wij de jongens niet iedere dag. We beginnen de dag niet standaard met een kop koffie samen.' Ooms: 'Dat vraagt van je personeel ook wel een zekere zelfstandigheid. Natuurlijk ben ik soms bij de dagopstart, maar niet om ze te vertellen wat er gaat gebeuren. Dat weten ze zelf wel.' Bijlsma: Ik denk dat wij met deze bedrijfsopbouw wellicht een beetje vooruitlopen op de toekomst.' Die zelfstandigheid komt deels voort uit het werken met Suite MKB. Ooms: 'Begin dit jaar zijn we hierop overgestapt. Het is nog wennen, maar het werkt prettig. Zo hou je altijd een vinger aan de pols.' Bijlsma: 'Ik hou niet van verrassingen, want die kosten meestal geld. Lange tijd hebben we het gered met Excel, maar dit moet meer rust en structuur geven.'
|
'Ik hou niet van verrassingen, want die kosten meestal geld'
| |
|
Visio Vireo-tuin
Het bedrijf zet in op de Visio Vireo-tuin. Visio vireo is Latijn voor 'kijk op groen', een naam die past bij de bedrijfsvisie. 'Wij willen de wereld groener maken en de klant gelukkiger', aldus Bijlsma. 'Dat kan met een tuin die van binnenuit wordt beleefd en ook van buiten. Vanuit binnen moet je al een wauw-gevoel hebben als je de tuin in kijkt. Dit houdt in dat er een goede balans is tussen groen en grijs. Verder moet de tuinset niet recht voor de terrasdeuren worden gezet. Daar wil je toch niet recht op uitkijken? Wij werken voor onze tuinen met de tuingelukformule.' Dat is een formule die zorgt voor balans in de tuin, een balans die volgens Bijlsma ontbreekt in hedendaagse tuintrends: 'Een schutting, een paadje en een stukje gras, meer zie je vaak niet. We moeten als sector keihard duidelijk maken dat dat geen tuinen zijn. Want straks gaat Nederland nog geloven dat een tuin er zo hoort uit te zien. Ik vergelijk het altijd met een woonkamer: daar doe je toch ook meer dan een vloer leggen en de muur schilderen? Je richt een ruimte in. Dat heeft een tuin ook nodig.'
|
'In een woonkamer doe je meer dan een vloer leggen en de muur schilderen. Dat geldt ook voor een tuin: die moet je inrichten'
| |
|
DQG
Een van de samenwerkingsverbanden waarbij Visio Vireo is aangesloten, is DQG, een coöperatie van elf hoveniersbedrijven. Drie jaar geleden ontstond de coöperatie na een afsplitsing van Appeltern hoveniers. Bijlsma: 'DQG is een groepje ambitieuze hoveniers. Bij ons ligt de lat heel hoog.' De leden delen dezelfde kleding, huisstijl en de aanduiding 'Dutch Quality Gardens' voor de bedrijfsnaam. DQG ontzorgt de bedrijven ook op het gebied van pr en marketing. Bijlsma: 'Om succesvol te zijn, heb je ook goede marketing nodig. Via DQG stromen er altijd mooie leads binnen. Daarbij is het leuk en leerzaam om met mensen op hetzelfde niveau te kunnen brainstormen. Wij hebben als coöperatie één doel, en dat is hogerop komen. Tegelijkertijd willen we opdrachtgevers het optimale tuingevoel laten beleven.' Een harde voorwaarde van DQG is het lidmaatschap van de VHG. Bijlsma: 'De VHG behartigt onze belangen; wij vinden het als coöperatie belangrijk om hier lid van te zijn. Zo doen we dit jaar onder leiding van Richard Maaskant van de VHG een bedrijfsvergelijkend onderzoek en met behulp van Marc Wichman optimaliseren we ons bedrijfsproces. Dan laten we elkaar onze cijfers zien, om zo van elkaar te leren en verder te komen. In de hovenierssector wordt niet vaak over geld gepraat. Dat hoeft ook niet, maar soms is het wel nodig. Zo vindt er met die elf bedrijven op allerlei manieren kruisbestuiving plaats. Bedrijven die zichzelf een mooie toekomst gunnen, moeten zeker bij ons aankloppen.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|