Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Medewerkers vervangen door robots

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Michael den Beer, maandag 24 januari 2022
228 sec


De ervaring van Mark Rottier helpt je verder

Net als vele andere hoveniersbedrijven heeft ook Hoveniersbedrijf Minderhoud in Domburg last van een personeelstekort. Een oplossing hiervoor is het efficiënter inzetten van personeel én robotisering. Op dit moment loopt er in het Zeeuwse hoveniersbedrijf een test waarbij robotmaaiers worden ingezet op grote maaiklussen. Medewerkers kunnen hierdoor elders worden ingezet om de planning rond te krijgen. Klinkt goed, maar hoe werkt dit in de praktijk? En wat vinden de klanten en medewerkers van deze robotisering? En hoe steekt het financieel in elkaar? Ik ga erover in gesprek met Mark Rottier, eigenaar van het hoveniersbedrijf. Zijn ervaring helpt je verder.

Mark Rottier
Mark Rottier

Mark Rottier is een hovenier met aandacht voor innovatie. Hij zoekt hierin graag de uitdaging op. 'Als iets veel geld oplevert, is het natuurlijk leuk, maar dit is niet altijd het doel van een project. Standaardprojecten leveren meer geld op ten opzichte van uitdagende projecten, maar uitdagende projecten zijn ontzettend leerzaam. Dat heeft ook waarde,' aldus Rottier. 'Daarnaast haal je uit een complex project veel meer voldoening. Daarbij komt ook nog dat het goed is voor je naam en gewoon erg leuk is om te doen.'

Robotmedewerkers

Een van deze lopende uitdagende projecten is een test met robotmaaiers. Hierdoor kan de expertise van het personeel beter en efficiënter worden ingezet. 'Niemand wil urenlang op een grasmaaier zitten en daarnaast kun je het personeel veel beter op klussen inzetten waarbij hun kennis van pas komt.'


De toepassing van robotmaaiers op grote oppervlakken had Rottier een tijd geleden gezien bij een leverancier van grasmatten. Al snel volgde de vraag: waarom kan dit niet in een particuliere tuin? In de land- en akkerbouw wordt veel gerobotiseerd, maar in het hoveniersvak speelt dit nog geen grote rol. Daar gaat binnenkort dus verandering in komen, hoewel het project momenteel nog wel in de testfase zit. 'We zijn nog aan het testen, maar het heeft al veelbelovende resultaten opgeleverd. De verwachting is dat, als we op al onze maaiklussen robotmaaiers inzetten, het ongeveer een fulltimer per jaar scheelt. Die kan dan weer ergens anders worden ingezet.'

'De verwachting is dat de inzet van de robotmaaiers ons ongeveer een fulltimer per jaar scheelt'

Vier robotmedewerkers

Er 'lopen' nu vier robotmaaiers rond in het Zeeuwse hoveniersbedrijf. Een op ruim 4000 vierkante meter, twee op ongeveer 800 vierkante meter en de laatste op een grasveldje van 200 vierkante meter. 'De grote robotmaaier op het grote veld is gewoon probleemloos. Hier hebben we, op wat klein onderhoud aan de maaier na, geen werk aan. De robotmaaier op het kleine veld heeft daarentegen wat meer problemen, want die rijdt zich regelmatig ergens vast.' Doordat Rottier de robotmaaiers op verschillende plekken heeft ingezet, kan hij de resultaten goed vergelijken. Op het ene grasveld gaat het probleemloos, op het andere lijkt het een verloren zaak.


Het is dus niet mogelijk om overal zomaar even de gps-robotmaaiers neer te zetten. Niet alle tuinen zijn hiervoor geschikt, volgens Rottier. 'In sommige tuinen gaat het gewoon niet: ze zijn te klein of hebben veel te veel obstakels. Soms is het nog mogelijk om de tuin iets aan te passen waardoor het wel lukt, maar vaak zijn kleinere tuinen niet de moeite waard voor deze onderhoudsconstructie.' Bij dit soort tuinen kun je particulieren ook zelf aanraden om een robotmaaier aan te schaffen. Tot nu toe is de verwachting dat grasvelden vanaf 350 vierkante meter groot genoeg zijn om de robotmaaiers in te zetten. Op kleinere grasvelden kan het natuurlijk ook, maar wordt het lastiger om financieel quitte te spelen.

Financiële plaatje

Het klinkt natuurlijk allemaal hartstikke goed, maar hoe ziet het financiële plaatje eruit? Rottier: 'Wij betalen de aanlegkosten en de robotmaaier. Momenteel zijn die aanlegkosten nog vrij hoog, maar dit gaat binnenkort veranderen door de nieuwe gps-gestuurde maaiers. Dit scheelt een hoop tijd, want we hoeven dan geen kabels meer te leggen en je kunt alles dan op afstand monitoren. Nu moeten we eens in de twee weken een rondje rijden om te kijken of alles goed gaat.' Het maaicontract blijft in principe hetzelfde voor de klant; er wordt alleen een robotmaaier gebruikt.


Rottier geeft aan dat het financiële plaatje nog niet helemaal duidelijk is. Van een uitgekiend businessmodel is dan ook nog geen sprake; dit is in de praktijk ook erg lastig. Het contract wordt nu opgesteld op basis van de levensduur van de robotmaaier, gemiddeld zo'n vijf jaar. 'Dan maak je gewoon een berekening en kijk je waar je ongeveer op uitkomt.' Voor nu betaalt Rottier zelf de opstartkosten en het onderhoud van de robotmaaier. De maaier is dan ook eigendom van het hoveniersbedrijf en is zelfs verzekerd. 'Stel je voor dat zo'n laadstation in brand vliegt, dan heb je een groot probleem.'

Reacties klanten en personeel

De eerste reacties van klanten zijn erg positief. Het concept is volgens Rottier ook makkelijk te verkopen. 'Het biedt eigenlijk voor beide partijen alleen maar voordelen: ik heb minder werk, kan mijn werknemers ergens anders inzetten en word ontzorgd. Voor de klant is het ook zorgeloos - je hoeft niet af te spreken wanneer je langskomt - en de grasmat is altijd netjes.' De medewerkers van Hoveniersbedrijf Minderhout waren in het begin wat sceptisch: 'Daar heb je hem weer met z'n leuke ideeën.' Inmiddels zijn ze overtuigd, mits het grasveld groot genoeg is. Voor kleine grasveldjes is het te veel gedoe en zijn de aanlegkosten in verhouding te hoog.


De toekomst

Als je goed nadenkt, zijn robotmaaiers wel een logische stap: de trend is elektrisch en duurzaam. De maaiwerkzaamheden zijn door de robotmaaiers volledig elektrisch. Daarbij hoef je als hoveniersbedrijf ook minder vaak de klant te bezoeken, wat ook weer tijd en geld scheelt. Elektrische zitmaaiers zijn volgens Rottier voorlopig nog geen goede vervanging voor dieselmaaiers. 'Die zijn voorlopig veel te breed en te zwaar, wat ze niet geschikt maakt voor particuliere tuinen.'


'In Zeeland werken we vanuit vertrouwen: hoe meer je samenwerkt, hoe verder je komt'

Hij heeft nog een goede tip voor hoveniersbedrijven die dezelfde oplossing overwegen: 'Zorg dat je een goede leverancier vindt, eentje met wie je goed overweg kunt en en die je vertrouwt. In Zeeland werken we namelijk vanuit vertrouwen: hoe meer je samenwerkt, hoe verder je komt. Kennis is belangrijk, maar daarnaast wil je ontzorgd worden door je leverancier. Let trouwens ook goed op de kosten en test meerdere merken.' Kortom: moet je overal robotmaaiers inzetten? Het is zeker de moeite waard om te testen, maar de toepassing is niet voor iedere tuin of maaiopdracht geschikt.

Rottier is trouwens niet bang dat andere hoveniersbedrijven er met zijn idee vandoor gaan. Hij zet liever in op samenwerken en kennisdelen. 'Veel hoveniersbedrijven roeien vanaf hun eigen eiland tegen de stroom in, niemand werkt samen. Maar samen komen we als sector verder dan alleen.'

Rottier is trouwens niet bang dat andere hoveniersbedrijven er met zijn idee vandoor gaan. Hij zet liever in op samenwerken en kennisdelen

Over het Zeeuwse hoveniersbedrijf

Naam: Hoveniersbedrijf Minderhoud
Locatie: Domburg, Zeeland
Aantal medewerkers: 15
Werkzaamheden: 75% aanleg (voornamelijk particulier), 25% onderhoud

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Webinar Beplantingsspecialist
maandag 25 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER