Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Als een zij-instromer kan communiceren en wil werken, is het vak wel te leren'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, woensdag 21 april 2021
169 sec


Hoveniersbedrijf De Langstraat wordt gerund als een sportteam

Marcel Muskens is de tweede generatie die aan het roer staat bij Hoveniersbedrijf De Langstraat. Iets meer dan twee jaar geleden werd hij volledig eigenaar van het Brabantse bedrijf. Of eigenlijk bedrijven, want onder de Langstraat-paraplu valt ook nog mechanisatiebedrijf De Langstraat Tuinmachines. Verder is de ondernemer mede-eigenaar en initiatiefnemer van softwarebedrijf Simpul. Wat genoemd wordt als een van de grootste problemen van de sector, ziet Muskens toch écht anders: 'De opvatting dat wij een personeelstekort hebben in onze sector, deel ik niet. Als je vandaag investeert, heb je je personeelsbestand morgen op orde.'


Marcel Muskens begon op zijn 24e met de hoveniersopleiding. Daarvoor had hij de opleiding tot sportdocent aan het Cios afgerond, en dat is te merken als je de actieve en sportieve ondernemer hoort praten: snel, honderduit en vol energie. Als sportman leidt Muskens zijn bedrijf alsof hij de trainer is en zijn werknemers het sportteam. Muskens: 'Daarbij is coaching essentieel. Als sporter wil je alles eruit halen; zo wil ik ook alles uit mijn team halen. Iedereen heeft zijn eigen sterke punten en het is aan mij als trainer om die naar boven te halen.' Zo worden er persoonlijke ontwikkelingsplannen voor werknemers op poten gezet om dat maximale eruit te halen. Als voorbeeld noemt hij de twee fulltime monteurs in de werkplaats van het mechanisatiebedrijf. De kracht van deze mannen ligt bij het sleutelen, een kwaliteit die minder tot zijn recht komt door de grote opmars van accugereedschap en robotisering in de sector. Muskens: 'Daarom vraag ik hen: hoe wil jij gezond honderd worden? Als mensen met een goed ontwikkelplan komen, is er bij ons van alles mogelijk.'

Glazen plafond

Muskens: 'Ik wil beide bedrijven naar "Langstraat 3.0" coachen. Ik zeg expres 3.0, omdat we in 2020 ons dertigjarig bestaan hebben gevierd. Voor mijn gevoel begint het fundament nu pas droog te worden en kan er nu écht gebouwd worden.' Langstraat 3.0 moet een professioneler hoveniersbedrijf worden, waarbij soms ook bewust wordt gekozen om dingen níet te doen. 'Voor een ontwerp moet de klant bij ons gewoon betalen. Dat kost immers ook geld. Als hovenier mag je een goede boterham verdienen; dat is geen schande.'


Voor medewerkers is er binnen het bedrijf alles - behalve een glazen plafond. Muskens: 'Ik streef ernaar om het optimale uit mensen te halen. Ik wil mijn mensen ook meegeven dat ze zelf uitmaken hoe hoog het plafond is. Daarbij weet ik dat presteren voor iedereen anders is. Je hoeft ook niet altijd te winnen, maar het is gaaf om in de kopgroep mee te lopen. Daar gaan we hier voor.' Daarbij is volgens Muskens gezelligheid de sleutel tot succes.

'Natuurlijk zijn er weinig vakbekwame hoveniers beschikbaar, maar er zijn genoeg handjes die je kunt opleiden'

Personeelstekort

Als ik Muskens vraag naar het personeelstekort in de sector, reageert hij fel. 'Ik ben het écht niet eens met die uitspraak. Wij nemen hier iedereen aan die in het team past. Als mensen communicatief vaardig zijn en ze hebben de wil om te werken, komt het vak vaak vanzelf. Natuurlijk zijn er weinig vakbekwame hoveniers beschikbaar, maar er zijn genoeg handjes die je kunt opleiden.' Hier komt de coachende kant van Muskens weer naar boven. Muskens: 'Als jij ervoor zorgt dat je met je hoveniersbedrijf in de Champions League speelt, komen er vanzelf voldoende mensen die bij je willen werken. Ik geloof er sterk in dat ik terugkrijg wat ik geef.'



Ambachtelijke sector

Volgens Muskens is de hovenierssector ambachtelijk, wat hij positief vindt, maar gaat het er soms nog érg traditioneel aan toe. Als mede-eigenaar van hovenierssoftwarebedrijf Simpul ziet hij regelmatig hoveniers die moeite hebben met vernieuwen, terwijl je met software een flinke slag kunt slaan bij de professionalisering van de sector. Een andere ontwikkeling die in de traditionele hoveniersbranche niet al te populair is, is kunstgras. Muskens heeft hier geen moeite mee. 'Kunstgras hoort er tegenwoordig gewoon bij. Het lost veel dingen op. Mensen hebben andere dingen die belangrijker zijn dan het onderhouden van hun tuin. Met kunstgras heb je dan jaarrond de looks van gewoon gras. Daar kun je wakker van liggen, maar je kunt er ook gewoon mee omgaan. Daarbij vind ik niet dat je per se voor of tegen kunstgras hoeft te zijn. Wij leggen nog steeds meer natuurgras aan en staan bekend om onze groene tuinen, maar in sommige tuinen is kunstgras een mooie oplossing.'


'Kunstgras lost veel dingen op. Daar kun je van wakker liggen, maar je kunt er ook mee omgaan'

Hovenier of ondernemer

Zelf ziet de sportieve hovenier zich meer als ondernemer dan als hovenier. Maar wel een ondernemer met hart voor groen, die daarin zijn kansen ziet en grijpt. 'Als bedrijf weten we wat we willen. Wij filteren onze klanten vooraf en durven door te vragen, want het is heel belangrijk om te weten wie je klanten zijn.' Wie zijn dan de klanten van hoveniersbedrijf De Langstraat? Muskens: 'Mijn klanten zijn trouwe, lokale, enthousiaste particulieren en zakelijke klanten uit het midden- en hogere segment, passend bij de normen en waarden van ons team.'


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER