'Vroeger was een gewassen grindtegel al luxe' |
|
|
|
|
| 147 sec |
Dit jaar 30-jarig bestaan van hoveniersbedrijf Frank Blom Hoveniers
De tweede kandidaat voor de rubriek Hovenier in het Vizier is Frank Blom van het gelijknamige hoveniersbedrijf. Blom zit al geruime tijd in 'het mooiste vak dat er is'. Hij bewondert de kwaliteitssprongen die er in het hoveniersvak gemaakt worden. Tegelijkertijd maakt hij zich soms zorgen om de aantrekkingskracht van de hovenierssector: 'De grootste bedreiging van de sector is het gebrek aan goed personeel.'
|
In 1991 startte Blom, samen met zijn toenmalige compagnon Jurgen Smit, het hoveniersbedrijf Smit & Blom. In 1995 begon de tv-wereld aandacht te besteden aan de hovenierssector. Zijn compagnon ging hier al snel in verder. Blom niet: 'Het voelde voor mij niet goed om op tv te vertellen dat een bepaald product fantastisch was terwijl ik daar niet achter stond. Uiteindelijk zijn onze wegen gescheiden. Jurgen ging verder in het tv-vak en ik in de hovenierssector. Het is mooi dat we samen zijn gestart; soms denk ik weleens dat we elkaar nodig hadden om de sprong te durven wagen. Misschien had ik zonder Jurgen nog wel in loondienst gezeten.' De sprong naar het ondernemerschap was wellicht een spannende, maar voor Blom verliep die meer dan goed. Inmiddels heeft het bedrijf zo'n tien vaste medewerkers en een ruim kantoor in het Noord-Hollandse Oudkarspel. Dit jaar 'viert' hij tevens zijn dertigjarige bedrijfsjubileum. 'Ik ben niet zo van het grote vieren, maar het zou wel leuk zijn om weer eens uit eten te gaan met het hele personeel.'
|
'Niet iedere klant past bij je'
| |
|
Op de wind
Dat er een grote kantoorpand is, houdt niet in dat Blom ook een kantoorman is. 'Ik moet op de wind staan.' Onmisbaar zijn dan ook de dames op kantoor, volgens Blom het kloppende hart van zijn hoveniersbedrijf. 'Vanaf het moment dat de telefoon rinkelt, moet het contact gewoon goed verlopen. Zij zorgen daarvoor.' Dit wil overigens niet zeggen dat iedereen die belt ook direct klant wordt genoemd. 'Niet iedere klant past bij je', aldus Blom. Blom had gedurende het dertigjarige bestaan van zijn bedrijf niet altijd de luxe om deze keuzes te maken. 'In mindere tijden kun je niet altijd zo kritisch zijn, maar wij kiezen nu alleen de klanten die bij ons passen.' Welke klanten dat zijn, weet Blom haarfijn en dat zit hem niet in het budget. 'Klanten bij wie het klikt en klanten die ons het vertrouwen geven, dat zijn onze klanten.'
Stilzitten? Liever niet
Blom is de vijftig al gepasseerd, maar denkt absoluut nog niet aan stoppen. 'Ik ben geen stilzitter, ga het liefst op zondag ook nog naar de zaak om wat te sleutelen aan gereedschap.' Mocht de behoefte aan het gepensioneerde leven toch ontstaan, dan weet Blom nog niet wat er met zijn bedrijf gaat gebeuren. 'Wie het van me overneemt, dat is wel een vraag die me soms bezighoudt.' De kinderen van Blom hebben in ieder geval al bedankt voor de eer. 'Ik zoek al jarenlang een goede bedrijfsleider, maar die zijn er gewoon niet. Het hoveniersvak is eigenlijk een nul-categorie; iedereen mag zich zo noemen. En je kunt te makkelijk voor jezelf beginnen. Je leidt je personeel op en als ze alles kunnen, beginnen ze voor zichzelf ... Ik zie dat de markt hiermee verder versnippert.' Blom legt uit: 'Als personeel geen probleem was geweest, had mijn bedrijf er anders uitgezien. Een andere structuur, met voormannen en een grotere orderportefeuille. Gewoon een grotere kerstboom. Nu ligt alle druk bij mij. Klanten vragen nu vaak ook naar Frank Blom.'
|
'Wie neemt het over, dat is een vraag die me soms bezighoudt'
| |
|
Samenwerking
Door de versnippering wordt samenwerking ook lastiger, merkt Blom. En dit terwijl samenwerking tussen hoveniersbedrijven enorm belangrijk is voor hem. 'Samenwerken is zo belangrijk. In plaats daarvan kiezen we in onze sector voor concurreren. Dat is echt een gemiste kans. Ik vraag me ook weleens af of het zo'n gekkenhuis blijft in onze sector. Wanneer wordt het weer minder? En zal dan het kaf van het koren worden gescheiden? Wie weet ... Het blijft een enorm mooie sector, waarin we met zijn allen mooie producten en prachtige creaties weten te realiseren. Daar ben ik trots op. Ook als ik zie wat er in de afgelopen dertig jaar is veranderd in onze sector. Dat is een wereld van verschil. Vroeger was een gewassen grindtegel al luxe; nu leg ik jacuzzi's, lichtplannen, overkappingen en hele tuinhuizen aan.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|