Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

De pitbull; een interessante nieuwkomer die snel aan het volwassen worden is

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, zaterdag 21 november 2020
221 sec


Pitbull is een nieuwe speler op de minishovelmarkt

Natuurlijk zorgt het fenomenale succes van de Giant-knikladers en -shovels voor navolgers. Peeters Groep - bekend van de Peecon-voerwagens en Tulip-aanbouwwerktuigen - kwam dit jaar met de Pitbull-minishovel. Wij vonden Jorrit Nijholt en Daan Bruin van Bruin Groenvoorziening bereid om deze nieuweling een aantal dagen grondig aan de tand te voelen.


De precieze getallen ken ik niet, maar tien tot vijftien jaar geleden waren er amper kleine knikladers te vinden in Nederland. Misschien met uitzondering van de shovels van Weidemann. Totdat ineens de merken Giant en Knikmops hun opwachting maakten en bedrijven beseften hoe handig een kleine kniklader of shovel is. Ook hiervan ken ik de cijfers niet, maar er worden jaarlijks duizenden Giants geproduceerd; het succes is zo groot dat de levertijden fors oplopen. Logisch dat dit succes anderen inspireerde om met hun eigen concept te komen. De Pitbull-shovel is daar een voorbeeld van. In Etten leur is de laatste jaren een compleet nieuwe fabriek gebouwd waar op een hypermoderne manier knikshovels worden gebouwd. Natuurlijk zijn er ook allerlei exotische machines op de markt, maar daar lijkt de markt vooralsnog niet enthousiast over.

In Etten-leur worden in een hypemoderne fabriek knikshovels gebouwd

Aan de riem

De nieuwe Pitbull lijkt primair vooral ontworpen voor gebruik in de agrarische markt. Logisch, omdat moederbedrijf Peeters in deze markt zijn wortels heeft. Het lijkt geen grote stap van de agrarische markt naar de hoveniersmarkt, maar er zijn wel een aantal essentiële verschillen. Daan Bruin, ongeveer 1,90 meter lang en directeur van Bruin Groenvoorziening: 'Een van de dingen die mij meteen opvielen, is de lage kooicabine. Als ik over een hobbelige weg rijd, zit ik met meteen met mijn hoofd tegen de bovenkant van de veiligheidscabine.' Volgens Jur Smeekens woordvoer van Peeters is dit probleem inmiddels al verholpen. Er is inmiddels al een door het ROPS/FOPS goedgekeurde dak dat ongeveer 10 centimeter hoger is waardoor dit probleem niet meer van toepassing is.
Iets anders dat Daan Bruin meteen opmerkt, is het gebrek aan gewicht op de kont van de machine. Bruin: 'Voor toepassing in een stal is dat niet zo belangrijk, maar een shovel voor een hoveniersbedrijf moet probleemloos een pallet stenen kunnen tillen. En dat lukt nu niet. Begrijp me goed: de machine is sterk genoeg, maar tilt zichzelf op. En als hij de pallet wel opgetild krijgt, kun je niet meer manoeuvreren.' Ook dit probleem erkent de producent. De Pitbull die Bruin getest heeft is de X27. Inmiddels is er ook een X28 beschikbaar met extra gewicht op de billen. Ten tijde van de test zat deze nog in de testfase maar Pitbull komt nu snel opeenvolgend met nieuwe uitvoeringen van de machine. Een ander voorbeeld is de introductie van een extra smalle Pitbull. Hier ziet Peeters vooral markt bij boomkwekers.


Nijholt is onder de indruk van de machine als geheel, maar ook kritisch op bepaalde aspecten

Sexy look-and-feel

Jorrit Nijholt is werkzaam bij Bruin Groenvoorziening en is door baas Daan Bruin benoemd tot opperhondentemmer van de Pitbull. Nijholt neemt zijn job serieus. Hij is onder de indruk van de machine als geheel, maar is tegelijk ook kritisch op bepaalde aspecten. Allereerst de machine als geheel. De machine ziet er mooi uit: professioneel ontworpen met robuuste materialen. De giek ziet er stevig uit. Een opvallend plus in vergelijking met de Giant-kniklader ziet Nijholt in het pendelmechaniek. De Giant, waarvan Bruin Groenvoorziening er ook een aantal heeft, pendelt in het midden van de machine op het punt waar de machine ook knikt. De Pitbull is voorzien van een pendelende achteras. Volgens Nijholt is dat duidelijk een betere oplossing. Nijholt weet waar hij over praat: bij een eerdere Giant was het kantelmechanisme kapotgegaan en als gevolg daarvan brak de machine in het middel compleet door.
Kritisch is Nijholt ook over de handrem van de machine. Zowel de Giant als de Pitbull remmen normaal op de hydrostaat. De machine die Bruin Groenvoorziening heeft getest is daarnaast ook voorzien van een extra remschijf op de aandrijfas, die fungeert als handrem. Functioneel gezien een prima oplossing, maar Nijholt is bang dat dit erg gevoelig is in het dagelijkse werk. Deze remschijf hoeft maar één forse tik te krijgen om ontregeld te raken, met een hoge reparatierekening als gevolg. Ook op dit kritiekpunt heeft Smeekens een passende response. Optioneel is er ook Pitbull met 100% speras voor met open differentieel achter. Deze is standaard voorzien van een olielamellenrem geïntegreerd in de vooras met een elektrische handrem.


'De machine is prima, maar blinkt niet uit boven wat we al kennen'

Kubota

Die motoren zijn trouwens een van de verkoopargumenten voor de Pitbull. Pitbull-producent Peeters is kapitaalkrachtig genoeg om vierhonderd Kubota stage IV-machines op voorraad te nemen en mag deze machines de komende periode nog inbouwen in zijn shovels. Deze machines zijn op het gebied van duurzaamheid ingehaald door de stage V-motoren, maar zijn wel zuiniger in het gebruik en goedkoper in aanschaf. De meeste machineproducenten - leveren alle shovels al standaard af met een stage V-motor. Uiteindelijk zullen ook de Pitbulls worden uitgerust met een modernere motor, maar in 2020 en 2021 kunnen, zolang de voorraad strekt, nog stage IV-motoren worden geïnstalleerd. De lancering van de Stage V motor zal naar alle waarschijnlijkheid samenkomen met de lancering van de volledig elektrische Pitbull. Daan Bruin voorspelt daarom dat dit misschien weleens het sterkste verkoopargument voor de Pitbull zou kunnen worden. 'Wij hebben nu een aantal Giant-shovels en daar ben ik tevreden over. Ik heb persoonlijk bij het testen van deze Pitbull niets gezien waarvan ik dacht: Dat is nu iets waarom ik de volgende keer een Pitbull moet kopen. De machine is prima, maar blinkt niet uit boven wat we al kennen. Aan de andere kant: als ik morgen een shovel nodig heb en die kan niet geleverd worden vanwege de wachttijden, denk ik daar misschien anders over.'


Aanbouw

Op het gebied van aanbouwwerktuigen lijkt alles snor te zitten met de Pitbull. De shovel die we testen bij Bruin is voorzien van aanbouwwerktuigen met een Giant-bevestiging. Desgewenst kan ook gekozen worden voor andere merken, bijvoorbeeld Weidemann.


Eindoordeel

Natuurlijk is er veel meer te vertellen over de nieuwe Pitbull. Toch durft Daan Bruin wel een eindoordeel te vellen: 'Een interessante en mooie machine, maar ik zie -op dit moment- voor mezelf geen reden om een Pitbull aan te schaffen.'


Specificaties geteste machine
Pitbull X27-45 Kubota V1505 (T) - 45 pk - 4-cilinder Turbo
Ook leverbaar als Kubota V1505 36 pk - 4-cilinder
210 bar werkhydrauliek
• 52 liter/min. bij maximaal TPM
• 55 liter inhoud hydrauliektank
• 45 liter inhoud brandstoftank
bedrijfsgewicht 2700 kg
12.000 kg Dana Spicer-assen met 45% sper voor en achter
Achteras met uniek pendelsysteem
ROPS/FOPS 4-puntsveiligheidsdak
Hydraulische snelwissel
Linde 450 bar hogedruksysteem met 55 cc rijpomp
€ 38.370 bruto (vanafprijs € 35.000 bruto )

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER