'Zzp-hovenier is geen klaploper die slechte kwaliteit levert' |
|
|
|
|
| 212 sec |
Wouter Broer, trots zzp'er bij Buitendesign, is helemaal klaar met alle commentaar op zzp-hoveniers. 'Een zzp-er is een zelfstandig ondernemer die de zekerheid van zijn vaste baan heeft opgezegd om zijn passie te volgen: ondernemer worden in de groene sector. Waarom worden we altijd weggezet als klaplopers? En is niet bijna elke ondernemer ooit begonnen als kleine zelfstandige?'
|
In de zomereditie van vakblad De Hovenier verscheen een interview met Raoul Haagenbeek van Puur Tuinarchitectuur en realisatie. Haagenbeek keek hierin met een kritische blik naar de vele zzp'ers die actief zijn in de hoveniersbranche. Een blik die Wouter Broer allerminst deelt; hij reageerde dan ook direct op het artikel. Vakblad De Hovenier trof Broer in een tuin die hij recent heeft opgeleverd om te praten over zzp'ers in de hovenierssector en zijn eigen ondernemerschap. Broer is al zo'n tien jaar actief met zijn bedrijf Buitendesign, waarvan acht jaar fulltime als hovenier. De eerste twee jaren was Broer voornamelijk actief als zelfstandig tuinontwerper naast zijn baan als hovenier bij een Haags hoveniersbedrijf. De stap naar het leven als zelfstandige werd gezet in 2012, toen een klant voor wie Broer het tuinontwerp had gerealiseerd nog een onderhoudshovenier zocht voor al zijn panden. Deze klant is actief in het vastgoed en met deze grote klus in zijn achterzak durfde Broer de stap naar het ondernemerschap te zetten. Hij kocht een bus en een schop en ging enthousiast aan de slag. Het werk van Buitendesign bestaat voor 60 procent uit onderhoud en voor 40 procent uit aanleg. Wat onderhoud betreft, is Broer vooral actief bij de wat chiquere panden in Den Haag.
Leef en laat leven
Het negatieve imago van de zzp'er is wellicht niet alleen een fenomeen in de hovenierssector. In meerdere beroepsgroepen worden zelfstandigen een beetje weggezet als hobbyondernemers. Misschien hangt dit samen met de politiek, waarin de zzp'er vaak als zorgenkindje wordt beschouwd. Zo bleek ook tijdens de coronacrisis weer dat veel zelfstandigen hun financiële zaakjes niet optimaal geregeld hadden. Velen maakten gebruik van diverse coronasteunmaatregelen. In de hovenierssector wordt soms gesuggereerd dat zij niet dezelfde kwaliteit zouden kunnen leveren als een 'echt' hoveniersbedrijf.
Ook Broer wordt vaak geconfronteerd met het negatieve imago van de zzp'er. Broer: 'Dit komt inderdaad misschien deels door de politieke onrust eromheen, maar zelfstandig zijn wordt bijna gezien als iets negatiefs. Grotere hoveniersbedrijven kijken ook met een schuin oog naar ons. Misschien omdat ze bang zijn dat wij hun werk inpikken? Maar zzp'ers zijn niet allemaal klaplopers. In iedere sector heb je mensen die hun werk minder goed doen. Als ik een hoveniersbus aan de kant van de weg zie staan, zie ik een enthousiaste collega die de stap durfde te zetten om voor zichzelf te beginnen. De zogenaamde klaploperhovenier ben ik nog niet tegengekomen. Ik ken voornamelijk mede-zzp'ers die gewoon goed werk leveren. Verder denk ik: leef en laat leven. Ik heb er geen last van; als mensen slecht werk leveren, dan filtert dat zich vanzelf wel uit.' Broer vraagt zich ook af waarom hij als zelfstandige geen hoogkwalitatief werk zou kunnen leveren: 'Het zijn juist de goede vakmensen die wegstromen bij bedrijven, wellicht door gebrek aan waardering van hun leidinggevenden.' Het is een ontwikkeling die Broer mede heeft doen besluiten om een gooi te doen naar het ondernemerschap. 'Bij mijn vorige bedrijf was mij een leidinggevende functie beloofd. Uiteindelijk heeft mijn baas een extern iemand aangenomen voor die baan, met weinig communicatie daarover met mij. Dat was een van de dingen die me de stap naar het zelfstandige ondernemerschap hebben doen zetten.'
|
'Ik maak me geen zorgen over een recessie na de coronacrisis'
| |
|
Keuze voor zelfstandig
Na vijf jaar als zelfstandig ondernemer kwam Broer voor de keus te staan: blijf ik zelfstandige zonder personeel of zal ik iemand aannemen? 'Ik ging rekenen. Bij één personeelslid zijn de kosten erg hoog. Dan kom je algauw uit op zo'n twee à drie werknemers, waardoor je vervolgens weer minder in de tuin staat omdat je moet managen en ondernemen. Terwijl ik juist heb gekozen voor dit vak om in de tuin te staan. Toen heb ik bewust de keuze gemaakt om zelfstandige zonder personeel te blijven. Ik werk nu veelal met een vast maatje. Hij is ook zelfstandig hovenier; zo kunnen we ook wat grotere klussen aannemen. Als ik hem inhuur voor onderhoud of hij mij, is het gewoon uurtje-factuurtje, en bij aanleg verdelen we de inkomsten. Dan is er geen discussie mogelijk; we delen de inkomsten en soms de faalkosten. We hebben geluk als een project voortijdig wordt afgerond en soms hebben we pech.'
Geen angst voor recessie
'Ik wil mensen graag een mooie tuin bezorgen voor een redelijk bedrag. Bij het aanleggen van een nieuwe tuin vraag ik niet de hoofdprijs, maar reken ik redelijke prijzen. De bovenkant van de markt is lastig voor zzp'ers. Ik kan maximaal drie weken achter elkaar in een tuin zijn voor nieuwe aanleg; anders komen mijn lopende onderhoudscontracten in de knel. Daar zit ik verder niet mee. Ik vaar wel bij kleinere projecten; na vier weken op dezelfde plek ben ik vaak weer toe aan iets nieuws.' 'Ik maak me ook geen zorgen over een recessie na de coronacrisis. Als werknemer ben je afhankelijk van één bron van inkomsten, namelijk je werkgever. Ik ben afhankelijk van wel 100 betalende klanten en heb daarnaast een mooie spreiding tussen aanleg en onderhoud. Ik denk dat er bij een recessie wat grotere klappen gaan vallen in de aanleg, maar mijn onderhoudscontracten lopen wel door.'
Werk is niet alleen geld
Een ander voordeel dat Broer ervaart door zijn zelfstandige status, is de flexibiliteit. 'Als ondernemer maak ik vaak dagen van zo'n tien uur, inclusief reistijd. Met personeel moet je hierin vaak schipperen; die horen maar acht uur te maken. Ik laat mijn rooster nu ook vaak afhangen van mijn kinderen. Die flexibiliteit vraagt om een strikte planning, maar is wel erg fijn. Een ander voordeel is dat mensen mij meteen aan de lijn krijgen als ze mijn bedrijf bellen. Ik hoor vaak van klanten dat ze dat prettig vinden. En dat brengt mij op een ander waardevol aspect van mijn werk: leuke klanten. Daar kies ik ze ook op uit. Want ik werk niet alleen om geld te verdienen, maar ook voor mijn plezier.'
Buitendesign.nl
Opgericht in 2010 Actief in middensegment 60% onderhoud & 40% aanleg € 37,50 excl. btw voor onderhoud & aanleg: € 45,00 excl. btw
|
| Aangelegde en ontworpen voortuin door Buitendesign.nl in Gouda |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
|
|
|
Tinka Chabot
Thursday 22 October 2020 |
|
Wat ben ik het hier mee eens. Ik ken meer hoveniers die puik werk leveren en ZZP'er zijn dan grote bedrijven. Die nemen het niet zo nou met hun werknemers. Zodra ze een heggenschaar of shovel kunnen hanteren is het al vaak goed. Wensen van de klanten naleven is vaak geen tijd voor. Laat mij ook maar zelfstandige blijven en kwalitatief goed werk leveren. En het zelf kunnen bepalen of je klanten houdt of afstoot is ook heel prettig. Lang leve de ZZP'er-hovenier. |
|
|
|
|
|
Elisabeth Scholt
Thursday 22 October 2020 |
|
Als arbeidsmarktdeskundige en omscholer richting de groene sector denk ik dat het negatieve imago van de zzp-er niets met ‘de politiek’ te maken heeft, maar alles met de conservatieve houding van ondernemers in de sector zelf. Na alle gesprekken die ik heb gehad met ondernemers in de sector, verbaast het me niets dat er gebrek is aan personeel. Ik bewonder het werk wat door de sector wordt verricht, maar wat betreft sociale innovatie is er veel voor verbetering vatbaar. |
|
|
Tip de redactie
|