Gluren bij de onderhoudsvrije buren |
|
|
|
|
| 117 sec |
Twitteraccount reist door de tijd om op humoristische wijze de armoe van de Nederlandse tegeltuin in beeld te brengen
Twitteraccount @Onderhoudsarmoe is de afgelopen tijd razendsnel gegroeid naar bijna 13.000 volgers. Dit allemaal onder de hashtag #MOLO: Maak Ons Land Onderhoudsarm. Met een vette knipoog wordt op humoristische wijze de verstening van de Nederlandse tuinen in beeld gebracht. De man achter het account vindt zichzelf geen activist, maar een humoristische realist. Heeft @Onderhoudsarmoe ook nog een boodschap voor de hovenierssector?
|
Easy does it
Tegeltuinen helpen allerminst bij klimaatadaptatie, waterproblematiek, hittestress en biodiversiteit. Maar ze zijn wél lekker makkelijk, onderhoudsvrij en ze worden, zoals @Onderhoudsarmoe laat zien, massaal aangelegd. In plaats van verontwaardigd of boos te zijn over deze ontwikkeling, wil de oprichter van het Twitteraccount het fenomeen met humor belichten. Dagelijks worden er foto's van nieuwe onderhoudsvrije tegeltuinen gepost met humoristische bijschriften. De oprichter wenst anoniem te blijven, maar accepteert wel een interviewverzoek van dit vakblad. Vakblad De Hovenier is benieuwd hoe hij op het idee is gekomen om dit account te beginnen en of hij een boodschap heeft voor de hovenierssector.
Van groen naar grijs
@Onderhoudsarmoe: 'Oorspronkelijk kom ik uit Brabant. Daar was ik dit jaar op iemands huis aan het passen. Toen zag ik met verbazing de toename van de zogenaamde onderhoudsvrije voortuin in mijn oude omgeving. Ik besloot die ontwikkeling via Google Maps te gaan onderzoeken en tijdsreizen te maken door Nederland. Je kunt virtueel door dorpen rijden en tegelijkertijd teruggaan in de tijd, waarna je die beelden naast elkaar kunt zetten. Daar kwamen echt schokkende foto's uit: je ziet het groen gewoon verdwijnen en steen ervoor terugkomen.'
|
'Als je door de tijd reist, zie je het groen verdwijnen en steen ervoor terugkomen'
| |
|
Omgekeerde psychologie
'Je kunt hier dan heel boos, verdrietig of teleurgesteld over gaan twitteren, maar daar bereik je vaak weinig mee. Ik besloot omgekeerde psychologie toe te passen en de verstening op humoristische wijze in beeld te brengen. Ik wil geen mensen of hoveniers shamen. Het gaat niet om wie of waar, maar om de trend in kaart te brengen.' 'Met mijn account heb ik verder geen directe boodschap aan hoveniersbedrijven, maar wel een vraag: waarom ben je hovenier geworden en wat vind je van het werk dat je nu doet? Want als ik zo'n gestripte tuin zie, vol met tegels en kunstgras, dan vraag ik me weleens af wat het vak van hovenier tegenwoordig inhoudt.'
Een greep uit de posts:
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|