Kioti is sterk én compact |
|
|
|
Heidi Peters,
woensdag 30 september 2020 |
|
| 190 sec |
'Ik kan er overal mee komen, dat is voor mij belangrijk'
De naam Kioti zal niet direct bij iedereen een belletje doen rinkelen. Toch bestaat dit merk, dat gespecialiseerd is in compacte tractoren, al sinds 1947. Technische Handelsonderneming C. van der Pols & Zn. B.V. uit Zuidland heeft Kioti sinds 2016 in het merkenportfolio. Hovenier John van Gestel uit het Brabantse Engelen heeft al zijn derde Kioti: 'Ze zijn ijzersterk, hoor. Het is een uit de hand gelopen hobby en ik rijd graag een nieuwe!'
'Het is een simpel tractortje, iedereen snapt hem', zegt John van Gestel over zijn Kioti. 'De bediening is eenvoudig en dankzij het platformmodel stap je net zo makkelijk links als rechts in en uit. Tegelijkertijd heeft de Kioti veel mogelijkheden en dat maakt hem heel flexibel. Voor mij is dat belangrijk.'
Meer kracht, maar nog steeds compact
Naast zijn baan als constructiebankwerker helpt Van Gestel particulieren en bedrijven met het wat grotere werk. 'Een tuin aanleggen of zo, dat doe ik niet. Ik verwijder onkruid, zaai in, spit een perceel grond om, houd bermen bij, dat soort dingen. Ik doe het groenbeheer voor een openbaar zwembad en ben regelmatig met mijn kiepkar in een tuin bezig, bijvoorbeeld om een vijver dicht te kiepen of grond aan en af te voeren. Voor mij zijn een paar dingen heel belangrijk en die vind je allemaal terug op de Kioti. Ten eerste de compactheid. Mijn eerste Kioti had 22 pk, de volgende 28 pk en degene die ik nu heb heeft 33 pk. Die stap heb ik puur gezet omdat ik zeker wist dat ik meer vermogen heb zonder dat de tractor veel groter is. Ik kom bijna overal met mijn tractor, die 1,22 m breed is. Overigens heb ik wel zelf de wielen veranderd, zodat mijn Kioti zo compact mogelijk is. Ik heb verschillende banden voor verschillende ondergronden, gazonbanden en tractorprofielbanden. Banden wisselen gaat eenvoudig; in 15 minuten ben ik klaar.'
|
'Het is een simpel tractortje, iedereen snapt hem'
| |
|
1100 kilo tegengewicht
'Wat ik ook belangrijk vind, is het gewicht van mijn Kioti. Het is een eenvoudige, maar degelijke en zware machine. In vergelijking met andere merken kan ik heel veel heffen op de hefinrichting. Een tegengewicht is niet nodig. De verticuteermachine, bijvoorbeeld, is een zwaar ding, maar mijn Kioti pakt hem op zonder extra hefcilinders. De 33 pk is weer hartstikke fijn voor het zwaardere werk, zoals een stuk grond spitten of een tuin lostrekken. Daar heeft hij geen enkele moeite mee.'
Eenvoudig armpje of cilinder erbij
Van Gestel: 'Bij andere merken zie je dat er standaard één olieaansluiting is en dat er optioneel meer mogelijk zijn. Kioti heeft er ook één, maar er zijn heel eenvoudig twee bij te maken; dan heb je er drie. Ook dat maakt hem heel flexibel. Een werkarmpje of een cilinder eraan, dat doe je zo. Ik heb zelf het nodige ontworpen en veranderd, gewoon omdat ik dat graag doe en omdat wat ik wil vaak niet te koop is. Bij Kioti kan dat ook eenvoudig. Zo kan ik aan de voorkant een rubberen schuif bevestigen, bijvoorbeeld voor afval dat achterblijft na het onkruid borstelen. Dit kan ik dan op een hoop schuiven. Ik heb een compact kiepkarretje gemaakt in dezelfde breedte dat erachter past. Zo heb ik in de loop der jaren 21 verschillende machines achter en voor de Kioti kunnen zetten.'
|
'Mijn eerste Kioti kocht ik op advies van een ander. Zo gaat dat vaak'
| |
|
Van Gestel kocht zijn eerste Kioti op advies van een ander. 'Zo gaat dat vaak. Kioti is prijstechnisch interessant, ligt goed in de markt. Onlangs is de garantie uitgebreid naar vijf jaar, maar ik heb nog er nog nooit een beroep op hoeven doen. Met de tractor die ik nu heb, heb ik 350 uur gereden en hij is anderhalf jaar oud, dus dan kom je eigenlijk ook niet aan garantie toe. Het is een eenvoudige tractor. Wanneer je de klep van de motor opendoet, zie je de eenvoud. Maar hij is wel degelijk; daarom heeft hij ook dat gewicht. En toch dat compacte, hè, dat blijft voor mij het allerbelangrijkste. Ik heb hem weleens met een kraan over de schutting gezet. Mijn nieuwste is met hydrostaat; dat werkt ook een stuk prettiger. Ik werk nu ongeveer zes jaar met een Kioti en ervaar de combinatie van kracht en compactheid als ontzettend fijn.'
Sinds 2016 in Nederland
Marc Reuter is bij Pols verantwoordelijk voor de sales van Kioti. 'John van Gestel heeft een tractor van het model CK3310H. Dat model is een platform CK met 33 pk diesel onder de motorkap en een hydrostaat. De tractor is uitgevoerd met een sperdifferentieel, hydraulische stuurbekrachtiging en een ROPS (roll over protection system), een veiligheidsbeugel die de bestuurder beschermt bij omvallen. Een cabine met airco is ook mogelijk. John koos voor de beugel omdat je deze plat kunt leggen waardoor je beter zicht hebt.'
Reuter vervolgt: 'De onderdelen van een Kioti-tractor zijn bijna allemaal van Kioti zelf en worden geproduceerd door Kioti International. Voor mensen als John van Gestel zijn de punten belangrijk die hij zelf ook al noemde: de trekkracht met de hydrostatische aandrijving. Kioti heeft een uitgebalanceerde hydrostaat met veel koppel om zware lasten en aanhangwagens vloeiend te kunnen transporteren. Daarnaast is er de hefinrichting met voldoende kracht om driepunts-gedragen werktuigen in de hefinrichting achter te kunnen tillen. De Kioti-range staat bekend om het hoge hefvermogen, maar eigenlijk is het voor de eindgebruiker nooit voldoende! Verder is er de kleine draaicirkel en zijn er voldoende hydraulische ventielen aan boord: voor de bediening van de hefcilinder van een aanhangwagen, voor het aandrijven van een bezem of voor de bediening van een voorlader. Deze is bij Kioti standaard voorzien van een joystick met twee stuks dubbelwerkende ventielen. Het zijn gewoon goede, degelijke tractoren.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|