Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Zelfstandige zonder poen

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
vrijdag 24 juli 2020
86 sec


Interessante discussie op de sociale kanalen en website van De Hovenier. Met daarin stevige vragen: 'Zijn zzp-hoveniers wel echte hoveniers?' en 'Kunnen al die duizenden relatief jonge hoveniersbedrijven wel de kost verdienen en tegelijk kwalitatief hoogstaand werk leveren?' Ook hiervoor geldt: de vraag stellen is haar beantwoorden. Het antwoord moet natuurlijk veel genuanceerder zijn dan de vraag. Behalve dan het antwoord op de eerste vraag, want zzp-hoveniers zijn wel degelijk echte hoveniers. Wat kleiner en misschien wat minder gespecialiseerd, maar zeker niet per se minder. Op de website van De Hovenier maakte iemand de terechte opmerking: 'Zzp-hoveniers zijn mensen die de zekerheid van een vaste baan hebben opgegeven om hun droom om eigen baas te zijn na te jagen.' Alleen al voor dat lef moet je respect hebben, want het kan natuurlijk ook misgaan.


Zzp-hoveniers zijn mensen die de zekerheid van een vaste baan hebben opgegeven om hun droom om eigen baas te zijn na te jagen

Op het moment groeien de hoveniersbomen nog tot in de hemel, maar er komt weer een tijd dat het minder wordt en het werk wat minder makkelijk is op te halen. Momenteel lijken ongeveer alle hoveniersbedrijven aardig de kost te kunnen verdienen. Zelfs bedrijven - want die zijn er natuurlijk ook - die maar amper het predicaat hoveniersbedrijf verdienen. Het is dus onvermijdelijk dat er cowboys op de markt komen die snel een graantje mee willen pikken. Ik hoor dat met name de serieuze zzp'ers last van dit soort bedrijven hebben. De grotere bedrijven zitten sowieso in een andere prijsrange en zullen de hete adem van knutselaars die veel beloven en weinig doen niet zo snel voelen.

Op het moment groeien de hoveniersbomen nog tot in de hemel, maar er komt weer een tijd dat het minder wordt en het werk minder makkelijk is op te halen

Een beetje rondvragen leert dat de meeste hoveniers hun klanten verwerven op dezelfde manier als twintig jaar geleden. Natuurlijk, internet is belangrijk en makkelijk als je een pallet tegels op het tuinpad gedeponeerd wilt hebben. Maar als er vakmanschap nodig is, vertrouwen we terecht vaker op de menig van een buurman dan op een online referentie waarvan iedereen vermoedt dat die uit de koker van een robot komt. Een uitzondering daarop zijn de bijzondere klussen. Een voorbeeld daarvan is het kappen van grote bomen onder moeilijke omstandigheden of het leggen van dure tegels. Alle klussen die met één Google-zoekopdracht te vangen zijn, gaan steeds vaker naar hoveniers die geloven en investeren in online aanwezigheid. Is de consument echter op zoek naar breder vakmanschap, dan lijkt ouderwetse mond-tot-mondreclame het te winnen.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Webinar Beplantingsspecialist
maandag 25 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER