'Werkgevers zetten niet de juiste stappen na bedrijfsongeval' |
|
|
|
|
| 179 sec |
Afhandeling na bedrijfsongeval laat te wensen over
Een bedrijfsongeval is vaak al verschrikkelijk genoeg, maar als dat wordt gevolgd door financiële problemen, werkgever en uitzendbureau die met de beschuldigende vinger naar elkaar wijzen, jarenlang verzekeringswerk en eindeloze discussies over schuld en aansprakelijkheid, ben je als hovenier zeker niet blij. Helaas komt dat volgens Inkie Stoop, eigenaar van Wijs Letselschade, nog maar al te vaak voor. Ook in de groene sector, waar jaarlijks meerdere bedrijfsongevallen te betreuren zijn.
|
Bedrijfsongeval
Regelmatig zijn in het nieuws items te zien over een bedrijfsongeval waarbij een werknemer gewond raakt of zelfs overlijdt. Letselschadespecialist Inkie Stoop staat deze slachtoffers bij met haar kantoor van letselschadejuristen en helpt hen met het vorderen van de schade. Daarbij ziet zij meer dan eens hoe het misgaat bij onder andere hoveniers: 'Wij staan regelmatig cliënten bij die in de groene sector werken en gewond raken onder werktijd. Zo vertegenwoordigen wij onder andere een boomverzorger die tijdens het werk een tak op zijn hoofd kreeg en een hovenier die door een ongeluk met een zaag zijn hand verwondde. De werkgever moet dan direct actie ondernemen en het ongeval melden bij de aansprakelijkheidsverzekeraar en zo nodig de arbeidsinspectie.' Stoop geeft aan dat het in de praktijk toch vaak anders verloopt: 'Wij zien vaak gebeuren dat de werkgever eerst in discussie gaat en aangeeft dat het de eigen schuld van de werknemer is. Werkgevers zijn er vaak niet van op de hoogte dat zij bij een ongeval onder werktijd bijna altijd aansprakelijk zijn en dat er van eigen schuld van de werknemer volgens de rechter in beginsel geen sprake is. In het Nederlandse rechtssysteem wordt veel meer gedacht vanuit de verantwoordelijkheidsgedachte wanneer het om bedrijfsongevallen gaat. Hiernaast zijn bijna alle werkgevers goed verzekerd voor dit soort ongevallen, dus wordt zo'n schade gewoon gedekt door de aansprakelijkheidsverzekeraar.'
|
'Wij zien vaak dat de werkgever eerst in discussie gaat en aangeeft dat het de eigen schuld van de werknemer is'
| |
|
Ongelukken verzwijgen
Kees Weijtmans, directeur van de gelijknamige rooierij, en Peter Bredius van sectorinstituut en arbodienstbureau Stigas vermoeden dat veel ongelukken in de groene sector verzwegen worden. 'De zeer ernstige en dodelijke gevallen zijn vaak wel bekend; die kun je moeilijk verzwijgen', zegt Bredius. 'Maar alles wat niet onder die noemer valt, wordt vaak verzwegen. Mensen willen de vuile was niet buiten hangen; het gevaar om een slecht imago te krijgen en je licenties kwijt te raken is groot. Daar zitten bedrijven natuurlijk niet op te wachten. En als de inspectie SZW er later alsnog achter komt dat je een bedrijfsongeval verzwegen hebt, heb je een groot probleem, maar bedrijven nemen dat risico.'
Letselschade bij uitzendkracht
Een constructie die veel wordt gebruikt in de groensector én onderwerp van discussie is na bedrijfsongevallen, is de uitzendconstructie. Als een uitzendkracht tijdens het werk gewond raakt, is het vaak voor alle partijen onduidelijk wie nu precies aansprakelijk is. Op grond van de wet kan de werknemer zowel het uitzendbureau als het tewerkstellende bedrijf aanspreken. De bedrijven kunnen niet onderling naar elkaar verwijzen voor aansprakelijkheid: de wet bepaalt dat beide bedrijven afzonderlijk van elkaar aansprakelijk zijn voor letselschade die onder werktijd ontstaat. Beide bedrijven zouden dus een melding van het ongeval bij de aansprakelijkheidsverzekeraar moeten doen. De aansprakelijkheidsverzekeraar zal vervolgens bepalen of de werkgever inderdaad aansprakelijk is of niet.
|
Zowel het uitzendbureau als de werkgever moet een bedrijfsongeval melden bij de aansprakelijkheidsverzekeraar
| |
|
Dit gaat in de praktijk vaak nog mis, volgens Stoop: 'Wij zien vaak gebeuren dat het uitzendbureau en het bedrijf waar de werknemer tewerkgesteld is naar elkaar verwijzen voor het verhalen van de letselschade. Ze wijzen dan op vrijwaringsclausules die ze met elkaar hebben gemaakt, of geven aan dat zij niets te maken hebben met de veiligheid op de werkplek en daarom niet aansprakelijk zijn. Hierdoor wordt de melding bij de verzekeraar enorm vertraagd. Volgens de rechter ben je echter als uitzendbureau verantwoordelijk voor je werknemer, ook als je geen zeggenschap over deze werknemer hebt. Ook eventuele vrijwaringen tussen bedrijven onderling gelden niet.'
Financiële problemen werknemers
Doordat in het voortraject vaak de nodige vertraging ontstaat, mede door het laat melden van een ongeval bij de aansprakelijkheidsverzekeraar, komen werknemers geregeld in financiële problemen. In sommige gevallen krijgen werknemers het salaris bij ziekte niet volledig doorbetaald of maken ze veel kosten, die ze in eerste instantie allemaal zelf moeten betalen. Dit geldt te meer voor zzp'ers die betrokken raken bij een ongeval onder werktijd en geen aov-verzekering hebben afgesloten. In veel gevallen is de opdrachtgever van zo'n zzp'er aansprakelijk voor letselschade die onder werktijd ontstaat. De financiële nood loopt dan vaak snel op, volgens Stoop: 'Veel cliënten komen in grote financiële problemen door vertraging in het voortraject van een letselschade, terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is. Als direct na een ongeval door de werkgever de juiste stappen worden gezet, scheelt dat voor alle partijen veel geld, maar ook veel stress.'
|
Soms krijgen werknemers het salaris bij ziekte niet volledig doorbetaald of maken ze veel kosten, die ze in eerste instantie zelf moeten betalen
| |
|
De juiste stappen
Als antwoord op deze problematiek heeft Wijs Letselschade de 'Wijs Wijzer' voor bedrijven ontwikkeld. Hierin wordt stap voor stap beschreven wat een werkgever na een ongeval het beste kan doen. Stoop hoopt hiermee steeds meer werkgevers te informeren en te bereiken dat werkgevers ongevallen sneller bij de verzekeraar melden. Stoop: 'Ons doel is dat uiteindelijk iedere werkgever bij een ongeval op de werkvloer direct weet welke stappen hij moet zetten.'
| Inkie Stoop is letselschadejurist met ruim 20 jaar ervaring. |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|