De kruiwagen die zichzelf oplaadt dankzij wisselstroomtechnologie |
|
|
|
Broer de Boer,
woensdag 3 juni 2020 |
|
| 192 sec |
Matador neemt hellingen tot 45°
Matador heeft in Nederland een naam hoog te houden, en ook Duitsers waarderen dit kruiwagenmerk. In de elektrische versie wekt het voorwiel heuvelafwaarts stroom op om de accu bij te laden, en dat is heel vernuftig. De Brabantse innovatie op het gebied van Schubkarren is energiezuinig en een echte klimmer. En je kunt er op één lading acht uur mee werken!
Gebruiker Perry van der Sande: 'De E-barrow heeft ook voordelen in een lege tuin!' |
Matador in Helvoirt produceert kruiwagens in een eigen fabriek, onder het motto Real quality Dutch Design. Naast kruiwagens staat het bedrijf ook bekend om de productie van steekwagens, platformwagens, schamelwagens, stalen transportkarren, deurbeveiligingen en Matador Specials. Algemeen directeur Paul Belgers vertelt: 'De eerste elektrische kruiwagens zagen bij ons het levenslicht in 2018. Het frame van onze elektrische kruiwagens is helemaal gemaakt van met magnesium versterkt aluminium. Daardoor is het draaggewicht tot 25 procent lager dan dat van een kruiwagen met een onderstel van staal. Die geringere belasting betekent ook dat de kruiwagen heel energiezuinig en ergonomisch rijdt.' De Helvoirtse onderneming, die ruim 125 jaar bestaat en duurzaamheid en ergonomie als doelstelling heeft, zet duidelijk in op energiebesparing. De kruiwagen is voorzien van een lekvrije en extra brede band. Dat geeft de kruiwagen meer grip en zorgt dat hij minder snel wegzakt, bijvoorbeeld in zand, en bovendien minder weerstand ondervindt. Volgens Belgers bedraagt die weerstandsvermindering maximaal 40 procent, waardoor de elektrische aandrijving ook minder energie vraagt.
|
Het frame is helemaal gemaakt van met magnesium versterkt aluminium
| |
|
Aandrijving
Ook van deze elektrische kruiwagen wordt het wiel aangedreven met een speciaal geïntrigeerde motor in het aandrijfwiel. 'De e-barrow van Matador heeft een onderhoudsvrije direct drive, heeft geen tandwielkast en de motor heeft geen koolborstels', verduidelijkt Belgers. 'Het gaat om een wisselstroommotor met een vermogen van meer dan 600 watt. De maximale snelheid hebben we begrensd op 6 kilometer per uur. Bij een volledig geladen accu kun je zeker acht uur met de Matador werken. Het bijzondere is dat de accu vanzelf weer oplaadt bij het bergafwaarts rijden. Het wisselstroomsysteem waarmee we werken maakt dat mogelijk.' Van alle types waarover we in deze editie schrijven, heeft de Matador dan ook de accu met het grootste vermogen: een 36 V/10,5 Ah lithiumaccu, die zich in drie uur weer laat opladen.
|
'Zo'n e-barrow scheelt je zó veel energie'
| |
|
Uitvoeringen
De Matador kent verschillende uitvoeringen, waaronder de Matador Noka 230. Deze wordt voortbewogen door twee aangedreven wielen. Versies met steunwielen achter heeft de Matador niet. Belgers: 'Toch is bij volle lading het tilgewicht 25 procent lager dan bij vergelijkbare kruiwagens. De bediening is heel simpel: met een aan-uitschakelaar gaat het aangedreven voorwiel draaien. Verder speelt het glijhandvat een belangrijke rol bij de bediening: hoe meer weerstand je ondervindt bij het duwen van de kruiwagen, des te meer neemt de motor je werk over. Heuvelafwaarts werkt dat hetzelfde, maar dan trek je al vanzelf die griphandvatten naar je toe en dan rem je! Uiteraard is dat het moment dat er energie wordt opgewekt.' Matador heeft ook in het buitenland een naam hoog te houden. Het Duitse Test Bild gaf de traditionele kruiwagen van Matador de kwalificatie 'Top Marke Garten 2018'. Dit was gebaseerd op kwaliteit, bedrijfszekerheid, duurzaamheid, design en prijs-kwaliteitverhouding.
|
Met een aan-uitschakelaar gaat het aangedreven voorwiel draaien
| |
|
Anderhalf jaar ervaring
Perry van der Sande (29) werkt in Helvoirt voor Busser Tuinprojecten. Deze onderneming ontwerpt tuinen, legt ze aan en verzorgt het onderhoud. Van der Sande: 'Ik werk nu zevenenhalf jaar voor Busser. We werken met acht vaste mensen en ons kruiwagenpark bestaat uit zo'n vijftien Matadors met een stalen bak. Zo'n anderhalf jaar geleden kwam daar een elektrische versie bij, een exemplaar met één aangedreven wiel en een kunststof bak.' Voor Van der Sande was dit buitengewoon prettig, want hij was niet geheel vrij van rugklachten. Dankzij de aankoop voelde hij zich niet langer belemmerd in zijn werk bij het kruien van grond en dergelijke. Van der Sande: 'De accountmanager van Matador kwam bij ons praten. Hij stelde voor dat we bij een aantal projecten hun innovatieve e-barrow gingen uitproberen. Dat beviel super. De baas ging al gauw tot aankoop over. Het zal wel bij deze ene e-barrow blijven, tenzij het bedrijf groeit. We kunnen op projecten namelijk vrij goed plannen wie de accukruiwagen kan meenemen. En de accu? Die geeft geen krimp! Ook na anderhalf jaar gebruik heeft de accu na een dag werken nog steeds voldoende power. Het opvallendste, vind ik, is het voordeel van deze kruiwagen in een lege tuin. Dus als er geen tegels of verharding liggen en je over los zand moet rijden. Zo'n e-barrow scheelt je zó veel energie, terwijl je meer kunt meenemen in de 80 literbak.'
-
Aansluitpunt om de 36 V/10,5 Ah lithiumaccu bij te laden.
-
De ‘glijhandvatten’, die een belangrijke rol spelen bij de bediening
|
Rug niet gevoeld
Eerder was Van der Sande sceptisch over de accukruiwagen, maar nu is hij dus helemaal 'om' en zelfs een zeer tevreden gebruiker. Hij denkt zelfs aan verbeteringen voor deze Matador. Je kunt de kruiwagen afremmen of juist versnellen door de handvatten te verschuiven, zoals eerder beschreven. Van der Sande: 'Voor een sterke volwassene functioneert dit prima. Je moet er even aan wennen, maar dat duurt niet lang en het systeem functioneert goed. Wij zien bij de wat minder lange stagiairs, jongere mensen dus, dat zij deze bediening soms lastig vinden. Ik denk dat dat ermee te maken heeft dat ze wat kleinere handen hebben en de kracht en de handigheid missen om al rijdend de handvatten te verschuiven. Misschien kan Matador daarvoor nog eens een systeempje ontwikkelen.' En over een van de unique selling points, de mogelijkheid om hellingen tot 45° te nemen, zegt deze hovenier: 'Dat is realistisch. Thuis heb ik afgelopen weekend grond uit een kuil van een meter diep gekruid. Met een volle bak kroop de kruiwagen met gemak omhoog. Zonder dat ik mijn rug ook maar één moment gevoeld heb!'
|
De Matador heeft de accu met het grootste vermogen
| |
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|