Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Niet langer tillen, duwen, trekken en zweten, maar elektrisch transporteren

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, vrijdag 29 mei 2020
266 sec


Traditionele kruiwagen verliest terrein

Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van elektrisch werken. Automobielbedrijf Tesla is natuurlijk een geweldige reclamemaker voor elektrisch aangedreven producten. Tesla laat zien dat de elektromotor op veel vlakken superieur is aan de brandstofmotor.


Zeker in de hovenierswereld begint elektrisch werken steeds gewoner te worden. Zo zijn er voor het transport van allerhande materialen al veel verschillende elektrisch aangedreven transporters op de markt. Dat gaat van kruiwagens die ruim 100 kilo kunnen vervoeren tot minidumpers en minirupsdumpers waarmee 800 kilo kan worden getransporteerd. Constantijn Bonebakker is eigenaar van het bedrijf Davilot en misschien wel de drijvende kracht achter de introductie van de elektrische kruiwagen in Nederland. In januari 2013 startte hij met de import van elektrisch aangedreven kruiwagens uit Tsjechië.

'Zo kun je meer werk verzetten in minder tijd'

Plezierig werken

Bonebakker vertelt over de ontwikkelingen: 'Omdat ik zelf veel met kruiwagens werk in het bos, sprak het concept mij direct aan. Na enige tientallen elektrische kruiwagens uit Tsjechië geïmporteerd te hebben, vond ik dat dit product verbeteringen nodig had. Dat betrof vooral de aandrijving, het frame en de ergonomie.' Maar jammer genoeg wilde de producent hierin niet meegaan. Zijn project liet hem niet los en hij stapte naar Altrad Fort, misschien wel de grootste kruiwagenbouwer van Europa. Bonebakker: 'Bij dit bedrijf hadden ze wel oren naar deze ontwikkelingen. We gingen op zoek naar een partner en vonden deze in Zuidoost-Azië. Dit bedrijf produceerde al meerdere jaren een hubmotor en had dus de nodige ervaring in huis. Op ons verzoek werd de hubmotor aangepast en werden er nieuwe bedieningselementen ontwikkeld. Het resultaat kwam in 2017 op de markt onder de naam E-PowerBarrow. Al snel volgden andere bedrijven met de ontwikkeling van een eigen elektrische kruiwagen. Sommige verdwenen weer snel, andere bleven. Samen met Altrad Fort zijn wij blijven ontwikkelen. Zo wordt de huidige serie E-PowerBarrow elektrische kruiwagens uitgebreid en komen er binnenkort geheel nieuwe modellen op de markt.' Volgens Bonebakker zullen die heel plezierig zijn om mee te werken en hij is ervan overtuigd dat het concept kruiwagen altijd nodig zal blijven. De elektrische aandrijving is volgens hem een logische stap, maar er is meer en er komt nog meer! In dit artikel zetten we de bestaande soorten op een rij met de eigenaar van DaviLot. In andere artikelen in deze editie zoomen we er verder op in.


Aandrijfwiel met hub, het belangrijke hart van de innovatie
Aandrijfwiel met hub, het belangrijke hart van de innovatie

Elektrische kruiwagen

Net als de gewone kruiwagen heeft de elektrisch aangedreven kruiwagen een compact formaat en is hij uitermate wendbaar. Een elektrische kruiwagen heeft als voordeel dat veel werk overgenomen wordt door de hubmotor, waardoor je uiteindelijk meer werk kunt verzetten in minder tijd en met minder fysieke belasting. Een elektrisch aangedreven kruiwagen trekt zichzelf uit de zachte grond en kan blijven rijden, terwijl je een niet-aangedreven kruiwagen deels de grond in duwt door de kracht die je zet. Vaak is de oplossing dan de kruiwagen trekken om toch vooruit te komen. Een elektrische kruiwagen kan dus rijden op plekken waar gewone kruiwagens niet kunnen komen. 'Op dit moment zien wij veel animo voor de elektrische kruiwagen bij paardenbedrijven en hoveniers', vertelt Bonebakker. 'Natuurlijk zijn er ook particulieren, bouwondernemers en stratenmakers die gebruikmaken van de elektrische kruiwagen. Dat zijn dan vaak zzp'ers of bedrijven met weinig personeel. De kruiwagen is dus elektrisch gereedschap geworden; best wel laat, want elektrische boormachines, heggenscharen enzovoort kennen en gebruiken we al jaren.' Er zijn verschillende modellen op de markt. De meeste lijken op de kruiwagen zoals we die allemaal kennen, maar er zijn ook kruiwagens met standaard drie wielen en een kiepende bak. Over het algemeen hebben de meeste kruiwagens voldoende kracht. De kracht van een kruiwagen is moeilijk aan het wattage af te lezen. Over het algemeen is Bonebakker ervan overtuigd dat elektrische kruiwagens voldoende kracht hebben om een bak grond de container in te rijden. Belangrijk voor een fijn werkende kruiwagen zijn de loopsnelheid onder alle omstandigheden en de bediening. De loopsnelheid moet ook met belading goed zijn; anders ga je de kruiwagen vanzelf duwen. Ook de bediening is van belang. Bij het rijden met een zware vracht is de duim de enige vrije vinger die gebruikt kan worden om de kruiwagen te bedienen. Omdat de accu vaak tot de duurste onderdelen behoort, is een wisselbare accu een goede oplossing. In een manege, waar een kruiwagen maar één of twee uur per dag gebruikt wordt, zit de eigenaar niet te wachten op een heel dure accu, zo'n type waarmee de stratenmaker een dag lang kan werken. Een verwisselbare accu biedt dan een oplossing.


'Je kunt rustig achter de machine aan lopen naar de plaats van bestemming'

Elektrische minidumper

Een stapje hoger staat de minidumper. Deze is er in verschillende soorten en maten. Ze hebben in ieder geval gemeen dat de bak kan kiepen. Soms door een ondersteuning; het gebeurt dan volledig elektrisch. Minidumpers staan meestal op vier wielen; het bedrijf Zally produceert een driewieler. Het grote voordeel ten opzichte van een kruiwagen is natuurlijk dat je niets meer hoeft te tillen. Het beladen is vaak wel wat hoger, maar na één keer beladen kun je rustig achter de machine aan lopen naar de plaats van bestemming. Omdat minidumpers grotere afmetingen hebben, zijn ze veel minder wendbaar dan kruiwagens. Ook zijn ze moeilijker transporteerbaar en een stuk duurder. Daarnaast hebben ze een ander belangrijk nadeel. Door de vier wielen word je bij werken op een zachte ondergrond geconfronteerd met wegzakkende wielen. Bonebakker: 'Dan blijkt dat de voorwielen wel de kracht hebben, maar onvoldoende grip om de minidumper vooruit te stuwen. Bij verschillende klanten met paarden werd ik hiermee geconfronteerd; zelfs het kleinste heuveltje bleek te veel voor de minidumper. Dit probleem speelt met name bij een zachte of gladde ondergrond.' Iets anders waar je attent op moet zijn, is hoever je de bak kunt leegkiepen. Ook hier zie je foutjes, waarbij er bijvoorbeeld grond in de kiepbak achterblijft. Er zijn niet veel merken in Nederland die elektrische minidumpers verkopen, maar Altrad Fort, Lumag en Zally zijn de belangrijkste en het Belgische Etramo(zie de reportage in deze editie) doet dit ook. Volgens Bonebakker is de dumper die Altrad levert een bijzonder model: 'Bij de meeste dumpers loop je achter de machine; zij leveren een machine die je meeneemt als een bolderkar. Deze kan liefst 800 kilo last meenemen en hoog in een container storten.'


Altrad heeft een machine die je meeneemt als een dumper

De ‘dumper’ die liefst 800 kilo last kan meenemen
De ‘dumper' die liefst 800 kilo last kan meenemen

Elektrische minirupsdumper

De elektrische minirupsdumper is weer van een andere orde. Dit is in Nederland echt een nichemarkt; we vermoeden dat er maar enkele rondrijden. De rupsen zijn natuurlijk handig als de ondergrond wat lastiger is. Rupsdumpers rijden zonder moeite overal doorheen, maar ermee over een mooi gazon rijden, dat raadt Bonebakker absoluut af: 'Dat is verboden; zo noem ik het. Rupsen kunnen de ondergrond behoorlijk beschadigen, vooral als ze moeten sturen en je gaat wringen.' De redelijk hoge prijs is ook een nadeel en een minirupsdumper is niet altijd bruikbaar. De kleinste rupsdumpers zijn die van Lumag. Via Active gaat het naar Messersi, die zeer professionele rupsdumpers bouwt met lithiumaccu's - interessant vanwege subsidies. Bonebakker waarschuwt: 'Let goed op de tijdsduur die je met een rupsdumper kunt werken. Bij rupsdumpers en minidumpers is het namelijk niet gemakkelijk om de accu te verwisselen.'


Fysiek gemak

Over het algemeen geldt voor deze gereedschappen dat ze dankzij de elektromotor en de accu stil werken en geen uitlaatgassen produceren. Ze zijn altijd stand-by, krachtig en leveren een bijdrage aan het duurzame karakter van een onderneming. De ontwikkelingen op het gebied van het klein transport staan dan ook niet stil. Constantijn Bonebakker filosofeert: 'Wij blijven producten ontwikkelen waarmee het vervoer van materialen fysiek lichter wordt. In een wereld waarin we allemaal langer moeten werken, we geconfronteerd worden met efficiëntievraagstukken, we op onszelf en op onze medewerkers moeten letten, waarin het moeilijk is goed personeel te vinden als de juiste gereedschappen niet voorhanden zijn, in deze wereld kan de elektromotor hulp bieden!'


Rupsen zijn handig als de ondergrond lastig is

Volgens Constantijn Bonebakker van DaviLot werken vooral zzp'ers en bedrijven met weinig personeel met elektrische kruiwagens.
Volgens Constantijn Bonebakker van DaviLot werken vooral zzp'ers en bedrijven met weinig personeel met elektrische kruiwagens.
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Webinar Beplantingsspecialist
maandag 25 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER