|
| 88 sec |
Morgen is de carnavalsoptocht in het dorp waar ik sinds kort woon. Maar helaas, pindakaas: de weergoden gooien roet in het carnavals-eten. Terwijl ik dit stukje typ, kletteren wind en regen op het dak van mijn huis. Ik controleer het even op internet: vandaag 20 mm neerslag en de komende twee weken in totaal iets van 10 cm regen. Tien centimeter kansen dus ook voor hoveniers om daar oplossingen voor te vinden. Het water in mijn lekke en compleet verouderde vijver heeft in ieder geval nog nooit zo hoog gestaan.
Mensen hebben een slecht ontwikkeld langetermijngeheugen. Nu regent het en de komende twee weken waarschijnlijk ook, maar over een paar weken klagen en zeuren wij weer als vanouds dat het zo droog is. Hoveniers weten dat als geen ander en kunnen op dit gebied van twee walletjes eten - of moet ik zeggen: uit twee vaatjes tappen?
|
Hoveniers weten dat als geen ander en kunnen op dit gebied van twee walletjes eten - of moet ik zeggen: uit twee vaatjes tappen?
| |
|
De meeste hoveniers lijken dat ook aardig door te hebben. Tegelijk hoor ik van leveranciers dat hoveniers zich wel wat proactiever kunnen opstellen. Vaak is de consument met internet in de hand beter op de hoogte van wat er allemaal te koop is. Het lijkt een beetje op wat een huisarts dagelijks meemaakt, als er patiënten op het spreekuur komen die de diagnose én het benodigde medicijn al uitgeprint bij zich hebben. Daar is niets op tegen, zolang die huisarts en dus ook die hovenier maar de echte, in de praktijk gewortelde kennis paraat hebben, die zorgt voor een echte oplossing. Internet is prachtig, maar ook een vergaarbak van gruwelijk veel onzin, commerciële prietpraat en oppervlakkige verhalen. Voor sortiment geldt dat in het bijzonder. Lendert de Vos van de gelijknamige hortensiakwekerij in Boskoop waarschuwt in deze uitgave dat hoveniers bij de keuze van beplanting veel meer moeten kijken naar de echte onderzoeksgegevens, en de blabla waarmee het internet vol staat links moeten laten liggen.
|
'Een plant verkopen die ziek wordt of niet bloeit, is het verkopen van een teleurstelling en imagoverlies voor het vak'
| |
|
Veel hoveniers weten echter niet van het bestaan van dit soort onderzoeksgegevens. Dat is een gemiste kans voor zowel kwekers als hoveniers, maar uiteindelijk vooral voor het imago van de sector. Ik heb vorig jaar wat siergrassen gekocht bij een kweker, goed uitgelegd wat ik nodig had en om welke grond het ging. Daar kom ik dus nooit meer terug. De Vos constateert het in zijn interview: 'Een plant verkopen die ziek wordt of niet bloeit, is het verkopen van een teleurstelling en imagoverlies voor het vak.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|