Ferris-zitmaaier nu uitgerust met onafhankelijke vering aan elk wiel |
|
|
|
|
| 315 sec |
Comfortspecialist verhoogt werkefficiëntie en maaikwaliteit verder met uitgebouwd veringsysteem
Het vakblad is op bezoek in Herten. Daar is de Emea-vestiging (voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika) van Briggs & Stratton Products Group, de motorenfabrikant uit Milwaukee, sinds 2004 moederbedrijf van Ferris. Michael van der Lienden, verkoopleider van Ferris-importeur Van der Haeghe, en Gerd-Jan Driessen, businessdevelopment-manager bij Briggs & Stratton, tonen het nieuwste model Ferris-zitmaaier ISX 800, de allernieuwste zitmaaier, waarbij onafhankelijke vering verbonden is met elk wiel.
|
De Ferris-zitmaaier ISX800, opvolger van de Ferris-zitmaaier IS700Z, is bij uitstek een model voor hoveniers, campings en de kleinere aannemerij. De 27 pk Briggs & Stratton Commercial Series-motor verenigt bruikbaar koppel met brandstofbesparing. De X in de typeaanduiding staat voor next generation, want hoewel Ferris al twintig jaar lang meer dan 160 patenten heeft op evenzoveel variaties op het IS Suspension-veringsysteem, heeft dit intellectuele eigendom nu een flinke evolutie doorgemaakt: alle contactdelen zijn ondersteund door vering. Ook de vier veren boven de voor- en de aandrijfwielen zijn totaal onafhankelijk van elkaar en zijn bovendien verbonden met het maaidek.
|
De vier veren boven de voor- en de aandrijfwielen zijn onafhankelijk van elkaar
| |
|
Ferris: bekend om comfort
Ferris staat bekend om zijn comfort en het uitstekende veringsysteem, dat trillingen op het lichaam en van de hand naar de arm minimaliseert, waardoor de maaiers geen flexframe nodig hebben zoals andere maaiers. Vandaag de dag draait de campagne van Ferris om het thema comfort. Op de posters prijkt een voetballer achter de zitmaaier, wat symboliseert dat de groenmedewerker die overdag acht uur achtereen op de maaier zit, 's avonds niet uitgeblust op de bank hangt, maar nog fit genoeg is voor zijn voetbalhobby. 'Alle Ferris-machines zitten qua trillingsniveau binnen de actiewaarden zoals omschreven in de nieuwe CE-norm Iso 5395, waardoor zij geen van allen beperkingen kennen om er een hele dag mee te werken', aldus Van der Lienden. Driessen: 'Aannemers en hoveniers komen moeilijk aan personeel, terwijl het werk en de werkdruk alleen maar toenemen door de aantrekkende economie. Wat maakt het werk op de maaier zwaar? Het is een fysieke aanslag door met name de trillingen en de impact die worden doorgegeven op oneffen terrein. Machinisten zijn eerder moe en kunnen zich dan moeilijker concentreren; soms raken ze gedeeltelijk arbeidsongeschikt, bijvoorbeeld door de 'wittevingerziekte', rug- of schouderklachten, of ze zijn na een bepaald aantal werkjaren fysiek opgebrand. In Duitsland is het personeelslek nog groter, omdat de babyboomers daar rond hun zestigste al mogen afzwaaien. Vervanging, in de vorm van een zzp'er of een uitzendkracht, is altijd duurder. Door goed voor de werknemer te zorgen met een ergonomische zitmaaier, kan de werkgever zijn personeel behouden en ook nieuw personeel aantrekken, want in de huidige tijd van personeelskrapte kopen bedrijven de beste machinisten bij elkaar weg. Daarnaast wordt goed werkgeverschap niet alleen indirect vereist door Europese normen waaraan werkgevers worden getoetst als zij claims aan hun broek krijgen, maar hebben werkgevers ook een zorgplicht ten opzichte van hun medewerkers.'
|
Tekst loopt verder onder de afbeelding
CO₂
'Bijzonder actueel zijn de discussies van de laatste tijd en de maatregelen waarmee Nederland de uitstoot van CO₂ drastisch wil beperken', aldus Driessen. 'Bij auto's wordt de emissie weergegeven in grammen per gereden kilometer. Bij maaiers is dit vanzelfsprekend moeilijk te meten en ook niet relevant, want de maaiprestatie c.q. het aantal gemaaide vierkante meters is een variabele. Daarom werken wij met waarden in grammen per kWh. Iedere motorenfabrikant dient deze CO₂-emissiewaarden per 1 januari 2019 bekend te maken. Als de waarde voor de betreffende motor wordt gedeeld door het aantal gemaaide vierkante meters per uur, heeft Ferris de laagste emissiebelasting, omdat door het gepatenteerde IS Suspension-veringsysteem het aantal gemaaide vierkante meters per uur het hoogst zal liggen', aldus Driessen.
|
Onafhankelijke vering verbetert ook maaisnelheid en maaibeeld
Niet alleen door personeelskrapte, ook en vooral doordat de laagste prijs leidend is en de personeelskosten hoog zijn, is maaiwerk alleen lonend bij een goede cost of ownership. Een goed veringsysteem zorgt daarvoor; bij de ISX800 is dat nog verder verbeterd. Driessen: 'Snelheid maal maaibreedte bepaalt de productiehoeveelheid. Daarbij maakt snelheid het grootste verschil. Met een goed veringsysteem kun je meer snelheid maken. Voor een Ferris-zitmaaier leg je aan de voorkant meer neer, maar hij betaalt zich uit in efficiëntie: de werksnelheid is hoger dan bij de gemiddelde zitmaaier, met behoud van de maaikwaliteit en de gezondheid van de medewerker dankzij het Ferris-veringsysteem.'
|
Alle veren zijn verbonden met het maaidek
| |
|
Vier losse veren, verbonden met maaidek
Dit veringsysteem is bij de Ferris IS700Z al onafhankelijk, wat op zichzelf nuttig is. Normaliter is er bij een frame met vier wielen altijd wel een wiel aan het zweven, met minder tractie en dus minder veiligheid tot gevolg. Maar bij de Ferris IS700Z zijn de veren aan de voorzijde nog aan elkaar gekoppeld via een pendelende vooras, die in zijn geheel wordt ondersteund door twee veren. In het nieuwe model ISX800 zijn alle veren compleet los van elkaar; elke veer is alleen direct verbonden met het wiel dat eronder zit. Daarmee kan elk wiel los van de andere wielen ondulaties volgen en zal er nooit een wiel zweven. Van der Lienden: 'Stel je eens voor dat je tractiewiel een beetje omhoog komt wanneer je tegen een helling op maait. Dan ben je de stuurcontrole kwijt. Door betere controle stijgt de productiviteit.'
Ook bijzonder om te zien is dat het veringsysteem verbonden is aan het vrij hangende maaidek. Van der Lienden: 'Op oneffen terrein zullen de draagarmen in- en uitveren, waarbij het maaidek de contouren van het te maaien oppervlak synchroon volgt.' Een demonstratie door Driessen en Van der Lienden levert het bewijs. Deze samenwerking van systemen zal ongetwijfeld een gelijkmatig maaibeeld geven.
Achter- of zijlossend - half mulchen, half verspreiden
Normaal gesproken hebben alle Ferris-maaiers een achterlossend maaidek, in tegenstelling tot de zijlossende dekken waaraan men in de Verenigde Staten de voorkeur geeft. Driessen: 'In de Verenigde Staten worden vooral lange afstanden gemaakt op grote stukken grond; dan is zijlossend het handigst. In Nederland willen we aan twee kanten trimmen en draaien we met onze maaiers rond op stukjes grond ter grootte van een postzegel, zoals kleine grasveldjes, het midden van rotondes, bermen en parkjes. Dan is een achterlossend maaidek de beste optie, want daarbij wordt het maaisel bijvoorbeeld niet de borders in geblazen. Ook minimaliseert een achterlossend maaidek het risico op schade aan geparkeerde auto's door steenslag.' De Ferris-nevenmodellen 400S en IS2100Z hebben de mogelijkheid tot ombouw van achterlossend naar zijlossend en andersom, al dan niet mulchend. Hoewel deze mogelijkheid bij loopmaaiers al decennia bekend is, heeft Ferris de primeur voor zitmaaiers. Driessen: 'Achterlossend is natuurlijk vooral ideaal bij percelen die onder controle zijn en periodiek gemaaid worden. Maar door bezuinigingen staat het gras vaak hoog. Dan geven sommige aannemers en hoveniers de voorkeur aan zijlossend. Hoog gras kan dan sneller worden verwerkt. Sinds een jaar hebben wij het patent op dit drie-in-een-maaidek onder de naam Triple'. Bij de ISX800 wordt het gras voor de helft gemulcht en voor de helft via achterlossen verspreid. Driessen: 'Wanneer een perceel onder controle is, is dat de snelste en mooiste verwerkingsoptie van maaisel.'
Tekst loopt verder onder de afbeelding
| Het veringsysteem is verbonden met het vrij hangende maaidek. Van der Lienden: 'Op oneffen terrein zullen de draagarmen in- en uitveren, waarbij het maaidek de contouren van het te maaien oppervlak synchroon volgt.' |
|
|
Euro Stage 5
'Ferris wil het milieu ontzien', verklaart Driessen. 'Het nevenmodel IS2600Z draait bijvoorbeeld op een Stage 5-dieselmotor. Ferris heeft zijn Yanmar-dieselmotoren in 2015 al laten aanpassen aan Euro 5. Dat was kostbaar. Door deze motor wordt de prijs van de machine hoger, maar met het ingaan van de nieuwe wetgeving hebben we er profijt van.' Driessen refereert aan het feit dat alle motoren die na 1 januari 2019 worden gebouwd conform Euro Stage 5 moeten zijn.
EFI
Driessen wil ook nog wat vertellen over de modellen IS2100Z en IS3200Z. 'Deze zijn voorzien van een Vanguard-motor met elektronische benzine-injectie. Bij deze modellen staat het gereduceerde brandstofverbruik centraal. Hoewel onder ideale omstandigheden besparingen tot 25 procent meetbaar zijn, kan men in de harde praktijk een besparing van minstens 9 procent verwachten onder de zwaarste omstandigheden.'
Oil guard-systeem
De Ferris-modellen IS2100Z en IS3200Z zijn ook uitgerust met het oil guard-systeem, waarmee volgens Driessen en Van der Lienden nog maar eenmaal in de 500 uur olie en filters hoeven te worden vervangen. Van der Lienden: 'Een hovenier kan er waarschijnlijk een heel seizoen mee doormaaien. Hoewel het oil guard-systeem bijna tweemaal de normale hoeveelheid motorolie herbergt, bespaar je wel 60 tot 80 procent op de kosten. Door het langere interval is de maaier langer inzetbaar en het milieu wordt ontzien doordat er niet meer vijf oliebeurten nodig zijn, maar slechts één.'
|
'In de meeste gevallen heb je met de ISX800 een leuke boekwinst; eigenlijk een "bijschrijving", dus'
| |
|
Afschrijving
Driessen vindt het lastig om in te schatten wat de werkelijke restwaarde is van een Ferris-zitmaaier. 'Het is speculatief, omdat het moeilijk is om vast te stellen hoe een machine er over vijf jaar uitziet. Ze gaan lang mee door het veringsysteem; klanten zijn tevreden.' Van der Lienden voegt eraan toe: 'De een schrijft een Ferris-zitmaaier sneller af dan de ander. Dat hangt niet alleen af van het aantal maaiuren. De afschrijvingsperiode wordt vooral bepaald door wie er op de maaimachine rijdt, of deze persoon slordig is of schade rijdt, of de werkomgeving veel stoepranden bevat of dat de maaimachine alleen op een stadionveld rijdt.'
Driessen vindt dat de afschrijving van relatief belang is, aangezien het bij deze machine in zijn ogen vooral draait om het behaalde rendement. Hij zegt: 'Zeker is wel dat de in de kostencalculatie opgenomen boekwaarde op einddatum in de praktijk overschreden wordt door de werkelijke restwaarde, zodat je in de meeste gevallen kunt spreken van een leuke boekwinst; eigenlijk een "bijschrijving", dus.'
-
Gerd-Jan Driessen
-
Michael van der Lienden
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|