Hovenier is het mooiste beroep ter wereld |
|
|
|
donderdag 27 december 2018 |
|
| 186 sec |
Hij volgde ooit een opleiding tot automonteur, werkte jaren in de aanleg van gas- en waterleidingen en vond uiteindelijk via de avondopleiding hovenier (BOL) zijn echte werkbestemming. Inmiddels is Jan van de Kraats al achttien jaar eigenaar van hoveniersbedrijf v.d. Kraats in Scherpenzeel en werkt hij samen met vijf collega's dagelijks met plezier aan de aanleg en het onderhoud van kwaliteitstuinen, of zoals hij het zelf zegt: 'Groene tuinen met mooie materialen, in die volgorde.' In dit artikel leest u welke keuzes hij maakt in zijn bedrijfsvoering en hoe de software van INFOGROEN hem daarbij ondersteunt.
|
In de tijd dat Jan werkzaam was in de aanleg van gas- en waterleidingen, straatte hij in het weekend regelmatig tuinen van vrienden, kennissen en collega's. Hoewel het een leuke bijbaan was, vond Jan het diep in zijn hart jammer dat hij maar 'half werk' mocht leveren en het groene deel van de tuin links moest laten liggen. Jan: 'Toen begon het hoveniersbloed bij mij voor het eerst te kriebelen. Toen een van mijn weekendbazen vertelde dat zij een avondopleiding tot hovenier volgde, dacht ik: dat wil ik ook.' Zo gezegd, zo gedaan. Jan begon aan de BOL-opleiding tot hovenier en vond werk als leerling-hovenier. Nog voor het einde van zijn opleiding begon hij voor zichzelf. Jan: 'Ik wilde altijd al voor mezelf beginnen en vond in het groen het vakgebied waarin ik dat ook echt aandurfde. In die tijd heb ik veel contact gehad met een oom van mij, die gepensioneerd hovenier was. Zijn verhalen en mijn eerste ervaringen als hovenier bevestigden voor mij dat ik de juiste keuze gemaakt had. Het is dankbaar werk: elke dag is anders, we mogen de mooiste dingen maken en klanten worden blij van ons. Hovenier is het mooiste beroep ter wereld.'
Aanstekelijk - uitbreiding team
Jans enthousiasme over het hoveniersvak was zo groot en aanstekelijk, dat zijn vrouw José na een aantal jaren besloot om ook een hoveniersopleiding te gaan volgen. Zij koos voor de ontwerpkant van het vak, als aanvulling op de specialisatie van Jan: aanleg en onderhoud. Sinds die tijd ontwerpt José alle nieuwe 'v.d. Kraats-tuinen' en verzorgt zij de administratie van het bedrijf, terwijl Jan zich concentreert op de in- en verkoop, de klantcontacten en de aansturing van zijn inmiddels vier collega's in het veld. De slogan van het bedrijf laat geen twijfel bestaan over wat bestaande en potentiële particuliere en zakelijke klanten van dit team vakmensen mogen verwachten: 'Waar kwaliteit zijn plek kent.' Jan: 'Kwaliteit staat voor ons voor het invullen van de wensen van onze klanten met de best passende beplanting en kwaliteitsmaterialen. Dat betekent zeker niet dat we alleen uitvoeren wat klanten van ons vragen. In de ontwerpfase bijvoorbeeld laten we ook altijd alternatieven zien die in onze optiek goed bij de tuin passen, maar waar de klant zelf niet zo snel aan gedacht had. In ons voorstel voor de beplanting en de materialen gaan we uit van duurzaamheid, oftewel een zo lang mogelijke levensduur.'
Tekst loopt verder onder de afbeelding
INFOGROEN begrijpt wat ik bedoel
Omdat in Jans optiek de kwaliteit van zijn bedrijf ook spreekt uit kloppende calculaties, goede offertes en een sluitende administratie, begon hij al vrij snel met het automatiseren van deze werkprocessen. Hij koos voor de software van INFOGROEN. Jan: 'Ik heb zelf geen verstand van ICT en ben afgegaan op referenties uit de markt. Daaruit kwam INFOGROEN als beste naar voren. Nu ik een aantal jaren met ze werk, kan ik dat bevestigen, temeer omdat onze contactpersoon hovenier is geweest en als geen ander begrijpt hoe ons werkproces in elkaar zit. Als ik hem vraag om "een knoppie extra", snapt hij direct waar ik tegenaan loop en kan hij mij zo uitleggen hoe ik dat kan oplossen.'
Software die de processen ondersteunt
In 2017 stapte Jan over op EasyVision, de vernieuwde groene software van INFOGROEN - een stap waar hij geen spijt van heeft. Jan: 'Het is een gebruikersvriendelijk programma, dat eenmaal ingevoerde gegevens hergebruikt in het hele werkproces. Ik kan er bij wijze van spreken met één druk op de knop alle lijsten en overzichten uit halen die ik nodig heb. Dat bespaart tijd.' Jan maakt in EasyVision zijn calculaties, offertes en inkoopopdrachten, maar ook werkinstructies voor zijn collega's. Jan: 'Wat ik ook prettig vind, is dat de offertes uit EasyVision er goed uitzien; daar kunnen we mee voor de dag komen bij klanten.' In EasyVision zitten ook functionaliteiten waar Jan nog geen gebruik van maakt, vertelt hij. Het programma kan bijvoorbeeld gekoppeld worden aan het ontwerpprogramma HelixCAD en uitgebreid worden met een module om op locatie uren te registreren. Jan: 'Dat we dat nog niet doen, heeft alles met mijzelf te maken. Als je het maximale uit automatisering wilt halen, moet je er zelf tijd en energie in willen steken. En die wil ontbreekt bij mij, mede omdat ik al heel blij ben met wat ik er nu mee kan.'
Uitbreidingsplannen
Wellicht gaat Jan daar in de toekomst nog anders tegenaan kijken. Vooralsnog ligt zijn focus vooral op de werving van twee nieuwe collega's. Jan: 'Ik zie nog genoeg kansen in de markt; we kunnen meer opdrachten binnenhalen dan we nu doen. Ik wil ons team daarom graag uitbreiden met twee nieuwe hoveniers, maar dat is in de huidige markt nog niet zo eenvoudig. We zoeken ze zeker niet alleen binnen onze branche en de groene opleidingen, maar ook daarbuiten. José - die uit de horeca komt - en ik zijn immers het levende bewijs dat je als "zij-instromer" heel gelukkig kunt worden in het groen', besluit Jan met een lach.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|