Aanschaf dieselbusjes stijgt: helderheid over milieuzones ontbreekt soms |
|
|
|
|
| 75 sec |
Dilemma's door naderende milieuregels
In de eerste helft van dit jaar is het aantal nieuwe dieselbusjes opmerkelijk gestegen met bijna 40.000 stuks, een toename van 25% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Deze trend doet zich voor terwijl Nederlandse gemeenten druk bezig zijn met het voorbereiden van zero-emissiezones, die vanaf 1 januari in veel steden zullen gelden.
Volgens de RAI Vereniging, de brancheorganisatie voor auto-importeurs en -fabrikanten, lijken ondernemers massaal voor dieselbusjes te kiezen. Deze keuze wordt vooral gedreven door de op handen zijnde belastingmaatregelen op de aanschaf van voertuigen, die gekoppeld zijn aan de CO2-uitstoot. Deze situatie, in combinatie met de invoering van zero-emissiezones, heeft veel ondernemers ertoe aangezet om op de valreep nog een dieselbusje aan te schaffen.
Problematiek
De implementatie van milieuzones zorgt voor aanzienlijke verwarring onder ondernemers. Er heerst veel onzekerheid over de exacte regelgeving en mogelijke uitzonderingen. Dit leidt tot frustratie en twijfel, met name onder ondernemers die voor hun dagelijkse werkzaamheden afhankelijk zijn van hun voertuigen. Ondernemer Wouter Rijkaart van Willemstein Hoveniers schafte al in 2021 zijn eerste elektrische bus aan, in lijn met de visie van zijn bedrijf. In 2023 volgde een tweede elektrische bus. Echter, Rijkaart heeft ook nog twee conventionele dieselbussen in gebruik. 'Omdat we veel moeten kunnen trekken, is het financieel eigenlijk niet haalbaar om volledig over te gaan op elektrisch,' legt hij uit.
| Wouter Rijkaard (l) en medewerker Steven den Hartog (r) van Willemstein Hoveniers. |
|
|
Gelijk speelveld
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en verschillende politieke partijen erkennen de complexiteit en de uitdagingen bij de invoering van deze zones. De VNG benadrukt dat uitstel van de invoering niet ten goede komt aan de ondernemers en juist leidt tot meer onduidelijkheid en oneerlijke concurrentie. Ook Koninklijke VHG pleit voor meer duidelijkheid en uniformiteit in de regelgeving om de transitie naar een schonere omgeving te vereenvoudigen.
|
Koninklijke VHG pleit voor meer duidelijkheid en uniformiteit in de regelgeving om de transitie naar een schonere omgeving te vereenvoudigen
| |
|
Marc Derksen, strategisch adviseur markt & ondernemerschap bij VHG: 'Het blijft een complex vraagstuk, waarbij wij pleiten voor een gelijk speelveld voor iedereen. Gemeenten moeten ofwel doorgaan met de invoering, idealiter op een geharmoniseerde wijze met compensatie voor partijen die aantoonbaar niet kunnen voldoen, ofwel de invoering uitstellen, waarbij financiële compensatie geboden wordt aan de voorlopers. Gezien de milieueffecten heeft de eerste optie natuurlijk de voorkeur.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|