Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Aanschaf dieselbusjes stijgt: helderheid over milieuzones ontbreekt soms

NIEUWS
REGELGEVING & JURIDISCH
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, donderdag 13 juni 2024
75 sec


Dilemma's door naderende milieuregels

In de eerste helft van dit jaar is het aantal nieuwe dieselbusjes opmerkelijk gestegen met bijna 40.000 stuks, een toename van 25% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Deze trend doet zich voor terwijl Nederlandse gemeenten druk bezig zijn met het voorbereiden van zero-emissiezones, die vanaf 1 januari in veel steden zullen gelden.


Volgens de RAI Vereniging, de brancheorganisatie voor auto-importeurs en -fabrikanten, lijken ondernemers massaal voor dieselbusjes te kiezen. Deze keuze wordt vooral gedreven door de op handen zijnde belastingmaatregelen op de aanschaf van voertuigen, die gekoppeld zijn aan de CO2-uitstoot. Deze situatie, in combinatie met de invoering van zero-emissiezones, heeft veel ondernemers ertoe aangezet om op de valreep nog een dieselbusje aan te schaffen.

Problematiek

De implementatie van milieuzones zorgt voor aanzienlijke verwarring onder ondernemers. Er heerst veel onzekerheid over de exacte regelgeving en mogelijke uitzonderingen. Dit leidt tot frustratie en twijfel, met name onder ondernemers die voor hun dagelijkse werkzaamheden afhankelijk zijn van hun voertuigen. Ondernemer Wouter Rijkaart van Willemstein Hoveniers schafte al in 2021 zijn eerste elektrische bus aan, in lijn met de visie van zijn bedrijf. In 2023 volgde een tweede elektrische bus. Echter, Rijkaart heeft ook nog twee conventionele dieselbussen in gebruik. 'Omdat we veel moeten kunnen trekken, is het financieel eigenlijk niet haalbaar om volledig over te gaan op elektrisch,' legt hij uit.


Wouter Rijkaard (l) en medewerker Steven den Hartog (r) van Willemstein Hoveniers.

Gelijk speelveld

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en verschillende politieke partijen erkennen de complexiteit en de uitdagingen bij de invoering van deze zones. De VNG benadrukt dat uitstel van de invoering niet ten goede komt aan de ondernemers en juist leidt tot meer onduidelijkheid en oneerlijke concurrentie. Ook Koninklijke VHG pleit voor meer duidelijkheid en uniformiteit in de regelgeving om de transitie naar een schonere omgeving te vereenvoudigen.


Koninklijke VHG pleit voor meer duidelijkheid en uniformiteit in de regelgeving om de transitie naar een schonere omgeving te vereenvoudigen

Marc Derksen, strategisch adviseur markt & ondernemerschap bij VHG: 'Het blijft een complex vraagstuk, waarbij wij pleiten voor een gelijk speelveld voor iedereen. Gemeenten moeten ofwel doorgaan met de invoering, idealiter op een geharmoniseerde wijze met compensatie voor partijen die aantoonbaar niet kunnen voldoen, ofwel de invoering uitstellen, waarbij financiƫle compensatie geboden wordt aan de voorlopers. Gezien de milieueffecten heeft de eerste optie natuurlijk de voorkeur.'


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER